Vielä kaksikymmentä vuotta sitten näin ei vielä ollut, ja kun nykyisin Paimion parantolassa toimiva Hyvinvoinnin Tavaratalo avasi ovensa – tai verkkosivustonsa – vuonna 2004, oli koko verkkokauppa vielä vieras isolle osalle suomalaisia. Tämän lehden jutussa yrittäjät kertovat, miten hyvinvointialan verkkokauppoja oli Suomessa tuolloin vain kolme, kun nykyisin niitä on jopa tuhansia.
Minäkin olen toiminut askartelualan verkkokauppiaana vajaat parikymmentä vuotta sitten. Muistan, miten mullistavaa oli, kun pystyin suoraan netin kautta tilaamaan tuotteita myyntiin amerikkalaisista tukuista, vaillinaisilla tietoteknisillä taidoillanikin. Pääosin nettiostelu toimi hyvin, mutta kerran sain soiton luottokorttiyhtiöltä, jossa tiedusteltiin, olenko käyttänyt luottokorttiani Arabiemiraateissa. No en ollut, vaan joku oli varastanut luottokorttini numeron ilmeisesti verkko-ostoksia ulkomailta tehdessäni.
Verkko-ostoksia tehdessä kannattaa siis olla tarkkana, erityisesti ulkomailta ostaessa. Kotimaisista verkkokaupoista uskaltaa ostoksia kuitenkin tehdä turvallisin mielin. Sen sijaan varuillaan kannattaa olla myös silloin kun tekee verkkokaupan sijaan ostoksia suoraan yksityishenkilöiltä, esimerkiksi nettikirpputoreilta tai sosiaalisen median ryhmissä. Esimerkiksi somen pääsy- ja matkalippuja myyvissä ryhmissä törmää jatkuvasti varoituksiin myyjistä, jotka myyvät olemattomia lippuja – tai lähettävät lippujen koodeja, jotka eivät toimi.
Onneksi tähänkin on nyt tulossa ratkaisu: Tässä lehdessä kerrotaan tuoreesta paimiolaisesta palvelusta, jonka tarkoitus on turvata nettiostajan rahoja siihen saakka, että hänen ostamansa tuote on saapunut perille. Palvelu on suunnattu juuri yksityisten ihmisten välisiin ostoihin netissä.