Vaaralliset ajotavat huolestuttavat Katajatiellä – poliisi kannustaa taloyhtiöitä yhteistyöhön kaupungin kanssa

0
Pitkän ja kapean pihatien käyttö vaatisi kohtuulliset ajonopeudet. Ville Valkama näyttää metrimitalla tien kapeuden. Kuva: Suvi Pulliainen.

Paimion Katajatiellä sijaitsevan taloyhtiön pihalla on tänä vuonna koettu useampia vaaratilanteita korkeiden ajonopeuksien ja vaarallisten ajotapojen vuoksi. Taloyhtiössä asuvien lasten isä Ville Valkama koki kesäkuun alussa läheltä piti -tilanteen, kun hän oli ylittämässä pihatietä kolmen pienen lapsensa kanssa. Valkaman ja lasten ohi oli ajamassa kaksi autoa ja motocross-pyörä. Ensimmäinen auto ei pysähtynyt, mutta toinen auto seisahtui ja antoi jalankulkijoille tilaa. Motocross-pyörän kuljettaja ei kuitenkaan toiminut samalla tavalla, vaan koukkasi pysähtyneen auton takaa suoraan Valkaman ja lasten eteen.

– Onneksi olin huomannut mopon ennalta, enkä lähtenyt lasten kanssa ylittämään pihaa. Pysäytin kuljettajan ja kävin hänen kanssaan melko tiukkasanaista keskustelua ajotavoista, Valkama kertoo.

Valkaman mukaan samankaltaisia tilanteita on tapahtunut aikaisemminkin. Naapurin pysäköityyn autoon myös kolaroitiin sähkömopolla juhannusta edeltävällä viikolla.

Ville Valkama kokee, että alue on lapsiperheille hyvä, sillä lähellä on paljon palveluita. Toistuvat vaaratilanteet ja ylimääräinen meteli ovat saaneet hänet kuitenkin miettimään muuttoa. Kuva: Suvi Pulliainen.

Pitkä piha-alue tarjoaa kiihdytyskaistan

Katajatiellä sijaitseva kerrostalo on erikoisen muotoinen. Toistasataa metriä pitkä rakennus polveilee kadun vartta. Taloa vastapäätä ovat asukkaiden autopaikat ja talon alimmasta kellarista löytyy autotalleja. Autopaikkojen ja talon rappujen välistä kulkee piha-alueen pitkä ja kapea tie.

Alueella ajetaan Ville Valkaman mukaan toistuvasti turhan suurella nopeudella. Pitkä piha-alue tarjoaa mahdollisuuden kovaan kiihdytykseen.

– Hurjastelua jatketaan myös Vistantiellä. Olen tehnyt ylinopeuksista poliisille valvontapyynnön, Valkama kertoo.

Piha-alueella ajetaan Valkaman mukaan paljon myös rekisteröimättömillä mopoilla, jotka eivät kuulu tieliikennekäyttöön. Mopoja on viritetty ja niillä ajelusta aiheutuu asukkaille tarpeetonta meluhaittaa.

Varsinkin nuorten kuljettajien kohdalla Valkama toivoisi vanhempien puuttuvan asiaan. Vaarallinen ajokäytös ja kovat tilannenopeudet ovat vaarallisia myös mopoilijoille, Valkama muistuttaa.

– Ohjaustanko ei anna paljon suojaa onnettomuustilanteessa. On aikuisten velvollisuus olla tietoisia jälkikasvunsa tekemisistä. Liikennekasvatus on vanhempien tehtävä, ei poliisin, Valkama sanoo.

Parkkipaikan reuna on vajaan viiden ja puolen metrin päässä talon rappusista. Kuva: Suvi Pulliainen.

Taloyhtiön ratkaisut avainasemassa

Valkama ei ole huolensa kanssa yksin. Lounais-Suomen poliisilaitoksen ylikomisario Petri Kangas kertoo, että ilmoituksia samanlaisesta häiriökäyttäytymisestä tehdään päivittäin. Pysyvään valvontaan poliisilla ei ole resursseja.

– Pyrimme kyllä käymään paikan päällä, mutta jatkuvasti emme pysty päivystämään, Kangas sanoo.

Julkisilla tiealueilla tapahtuvat häiriöt ovat kuntien ja kaupunkien sekä Ely-keskuksen vastuulla. Näillä alueilla vaarallista liikennekäyttäytymistä voidaan koittaa suitsia esimerkiksi ajonopeuksia alentamalla. Yksityiset piha-alueet sen sijaan ovat eri asia.

– Pysyvät ratkaisut täytyisi löytää taloyhtiön kanssa, sillä kyseessä on yksityinen alue. On taloyhtiön isännöitsijän ja hallituksen velvollisuus miettiä alueen liikennerakenteet kuntoon, ja sitä miten hillitään häiriökäyttäytymistä, Kangas toteaa.

Kangas kertoo, että taloyhtiö voi asettaa piha-alueelle esimerkiksi ajoesteitä ja -kieltoja. Myös poliisin voi pyytää paikalle, jos se nähdään tarpeelliseksi. Kankaan mukaan hyöty poliisin käynnistä voi jäädä heikoksi, sillä paikalta häädetty porukkaa palaa usein takaisin myöhemmin.

Taloyhtiön piha-alueella ei ole käytössä erillisiä nopeuskylttejä. Näitä ylikomisario Kangas kehottaa harkitsemaan. Kuva: Suvi Pulliainen.

Yhteistyö kaupungin kanssa kannattaa

Häiritsevästä ja vaarallisesta ajokäyttäytymisestä voi tehdä poliisille liikennevalvontapyynnön poliisin verkkosivuilta löytyvän sähköisen lomakkeen kautta. Akuuteissa hätätilanteissa Petri Kangas ohjeistaa soittamaan hätäkeskukseen. Jonkin verran ääntä ja elämää Kangas neuvoo sietämään.

– Kesä tuo mopot liikkeelle. Lähtökohtaisesti nuoret eivät halua aiheuttaa häiriötä, mutta mopoilla kuitenkin halutaan ajaa, Kangas sanoo.

Kangas kannustaa yhteistyöhön kaupungin liikennesuunnittelun kanssa. Jos nuorilla on luvallinen paikka ajaa mopoillaan, häiriöt muilla alueilla todennäköisesti vähentyvät.

– Liikennemerkeistä ja ajoesteistä kannattaa myös keskustella myös kaupungin liikennesuunnittelun kanssa, jolloin voidaan yhteistyössä pohtia ratkaisua, Kangas vinkkaa.