Hän on osallistumassa Kaarinassa asuvan poikansa, Miika Vuoren kanssa lauantaina 10.8. Turussa järjestettävään Red Bull Rautaratsu -kilpailuun.
Kyseessä on pyöräilytapahtuma, jossa kahden hengen tiimit ovat tuunanneet tandempolkupyörät mitä erikoisimmiksi kulkupeleiksi. Aurajoen päälle on rakennettu pyöräilyrata, jota pitkin kulkuneuvoilla poljetaan – ja yritetään olla putoamatta jokeen.
– Rata on tehty siten, että ilmeisesti suurin osa päätyy Aurajokeen. Uusia yrityksiä ei saa, vaan jokainen pääsee ajamaan radan kerran, Vuoret kertovat.
Rata on noin sadan metrin mittainen ja paikoin vain parikymmentä senttiä leveä. Putoaminen jokeen ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita häviötä, vaan kilpailussa arvostellaan myös rakennelmaa ja muuta rekvisiittaa.
Yleisölle tapahtuma on ilmainen ja paikalle odotetaan tuhansia kävijöitä.
Tapahtuma järjestetään ensimmäistä kertaa Suomessa. Kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa Hollannissa viime vuonna. Turusta kilpailu jatkaa matkaansa elokuun loppupuolella Ruotsiin ja syyskuussa taas Hollantiin.
– Turun tapahtuman pääpalkintona on päästä katsomaan Hollannin kilpailuja ja toisena palkintona on matka Ruotsin kilpailuihin. Kolmantena on tuotepalkinto. Me tavoittelemme siis Hollantiin menoa, Esko Vuori sanoo.
Rakentaminen tuttua
Kilpailuissa pyöräilee yhteensä 59 tiimiä.
– Hakijoita oli satoja, joten oli hienoa päästä mukaan, Esko Vuori sanoo.
Hän oli mukaanpääsystä jo ilmoittautumisvaiheessa sen verran varma, että osti käytettynä tandempolkupyörän, kun sellaisen löysi nettikirpputorilta.
– Ajattelin, että sitten kun osallistujat vahvistetaan, niin tandempyöriä on vaikea löytää varsinkaan käytettyinä.
Paimiolaislähtöinen duo lähtee kilpailuihin Titanic-laivalla, johon mallia on otettu alkuperäisestä sadan vuoden takaisesta esikuvastaan – vain sillä erotuksella, että Titanicin olisi nyt tarkoitus pysyä pinnalla.
Päävastuu Titanicin rakentamisesta on Esko Vuorella, joka on koonnut laivan polkupyörän ympärille käyttäen pääasiassa ohutta muovista viemäriputkea sekä kovalevyä.
Rakentaminen on hänelle tuttua puuhaa, sillä hänellä on autourheilutaustaa ja hän on rakentanut muun muassa ralliautoja.
Teemaltaan kulkuneuvo sai olla mitä vain, mutta teknisiä rajoituksia siihen liittyi. Se saa olla kooltaan 3×2,5 metrin kokoinen ja painaa vain 225 kiloa.
– Sen painon pitää sisältää polkupyörän paino ja polkijoidenkin paino, joten itse rakennelma ei kyllä saa painaa paljon, miehet pohtivat.
Rekvisiitta kunnossa
Titanicilla ei juurikaan ole harjoiteltu seilaamista ennen tulevaa neitsytmatkaansa.
– Yhden kerran ajoimme tandemilla tuon pihatien päästä päähän ennen kuin aloin rakentaa, Esko Vuori kertoo.
Varsinaisia taktiikoita ei muutenkaan ole ainakaan vielä hiottu.
– Olemme muistaakseni noin 28. tai 29. tiimi, eli jossain puolivälissä, niin siinä ehtii hyvin nähdä, miten muut radan menevät ja miettiä sitten taktiikoita, he uskovat.
Tandemin ohjaksissa laivan kapteenina tulee olemaan isä, Esko Vuori.
Titanicin keulassa seilaa jo Titanic-elokuvasta tuttu Rose – tällä kertaa Barbiena. Myös muita ”matkustajia” yläkannelle on vielä tulossa.
– Myös musiikkia on tarkoitus saada mukaan. Ensin mietimme Frederikin Titanicia, mutta päädyimme kuitenkin elokuvasta tuttuun My Heart Will Go On:iin. Vähintäänkin nauhalta musiikki tulee, mutta yritämme vielä löytää paikalle oikean viulunsoittajan, miehet kaavailevat.
Mikä Red Bull Rautaratsu?
Red Bull Rautaratsu on kansainvälinen tapahtumakonsepti, joka järjestettiin ensimmäisen kerran Alankomaiden Haagissa viime vuonna nimellä Red Bull Stalen Ros. Tapahtumalle antoi inspiraatiota Hollannin televisiohistorian pisimpään esitetty viihdeohjelma Te land, ter zee en in de lucht, jossa osallistujat pyrkivät selvittämään veden päälle rakennetun esteradan mitä mielikuvituksellisimmilla kulkuvälineillä. Ohjelmaa on esitetty peräti 40 tuotantokautta.
Red Bull muokkasi miljoonayleisöstä nauttineen televisioviihteen kansainväliseksi Rautaratsu-tapahtumakonseptiksi. Kaksihenkiset tiimit suunnittelevat ja rakentavat kisaan oman mielikuvituksellisen tandempyöränsä, jolla on veteen tippumatta tarkoitus polkea Turun Aurajokeen rakennettava sadan metrin pituinen esterata maaliin saakka.
– Suomalaiset ovat insinöörikansaa ja sanonta siitä, että pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen, ei näytä Red Bull Rautaratsuun osallistuville pätevän. Mukana on valtavasti luovuutta. Ilahduttavaa on myös se, että neljännes tiimeistä koostuu rohkeista naisista. Tulemme näkemään polkupyörän päälle rakennettuja saunoja, Suomen Joutsenen, ravintolalaiva Donnan, joulupukin poron, Tunnin junan, Tampereen Ratikan ja muita mitä mielikuvituksellisempia kulkupelejä. Kaikkia yhdistää se, että ulkopuolisia voimalähteitä ei saa käyttää ja rata pitäisi päästä loppuun Aurajokeen tippumatta, kertoo Red Bull Rautaratsu -tapahtuman tuotantopäällikkö Niklas Ehrnrooth.
Aurajoki puhtaana
Red Bull Rautaratsu on laatinut osallistuville tiimeille tarkat ohjeistukset. Kulkupelin tulee olla kaksipyöräinen, maksimissaan 3 metriä pitkä ja 2,5 metriä korkea sekä liikkua ainoastaan lihas- ja painovoimalla. Sähkö-, bensiini- tai suihkumoottoreita ei laitteissa sallita ja ilotulitukset tai muut liekit on pyörissä kielletty. Jokialue puhdistetaan tapahtuman aikana ja sen jälkeen sinne kuulumattomista esineistä.
– Koska esterata kulkee Aurajoen päällä ja moni osallistuja tulee varmuudella sinne päätymään, varmistamme että tapahtuma-alue jää tapahtuman jälkeen puhtaammaksi kuin mitä se oli ennen sitä. Jotta veteen on turvallista tippua, myös joen pohja puhdistetaan rataosuudelta ennen tapahtumaa, kertoo Ehrnrooth.
Yleisöllä on vapaa pääsy Läntisen Rantakadun puoleisella jokirannalla järjestettävään tapahtumaan. Tapahtuma-alue avautuu lauantaina 10.8. kello 10.00 ja kisa alkaa kello 11.00. Yleisöllä on mahdollisuus tutustua rautaratsuihin ja osallistuviin tiimeihin varikkoalueella Turun kaupungintalon aukiolla. Kisan tuomariaitio sijaitsee ravintolalaiva Donnalla. Tapahtuma näytetään myös suorana lähetyksenä ISTV:ssä. Red Bull Rautaratsuun osallistuu tiimejä ympäri Suomen.