
Paimion Vistantien kunto harmittaa Ala-Vistan alueen yrityksiä ja yrittäjiä. Itse autotie on kohtalaisessa kunnossa, mutta varsinkin tien reunakivet ja kevyen liikenteen väylä sekä paikoin myös liiketilojen edustojen kivetykset ovat kuin trombin jäljiltä.
Osa reunakivistä on irrallaan suojatiellä, osa taas parkkipaikoilla. Paikoitellen myös viime talven hiekoitussepelit kerääntyvät kasoiksi kulkuväylille.
– Ero siinä, kääntyykö Vistantien liikennevaloista etelään vai pohjoiseen päin, on kuin yöllä päivällä. Tuntuu kuin käännyttäisiin 80-luvun Neuvostoliittoon, kun valoista suuntaa Ala-Vistan suuntaan, pudistelee päätään Paimion K-Raudassa työskentelevä Mikko Pitkänen , joka on ollut asiasta yhteydessä lukuisia kertoja viime vuosien aikana tietä liikennevaloista pohjoiseen päin hallinnoivaan ELY-keskukseen.
– Onhan tämä Paimion kaupungillekin noloa, kun varmasti osa asukkaista ja Paimiossa käyvistä luulevat, että syy tien ja kulkuväylien heikkoon kuntoon on kaupungissa. Vaikka kyse onkin ELY-keskuksen hallinnoimasta tieosuudesta, jatkaa K-Raudan kauppias Terhi Sievänen .
Ympärivuotiset hiekoitushiekat
K-Rautaa vastapäätä, suutariliike Viimeisessä Niitissä yrittäjä Anu Klemola pudistelee päätään, kun puhe kääntyy Vistantien ja sitä reunustavien kevytväylien kuntoon. Hänen mukaansa on ollut jo useamman vuoden trendi, että talven hiekoitussepelit jäävät kevytväylälle paikoin liukasteeksi kesän yli, mutta kuluvan vuoden aikana tilanne on huonontunut entisestään.
– Nyt on tuntunut, ettei kunnossapitoa ole enää ollenkaan. Asiakkaatkin ovat sitä ihmetelleet, eikä tässä voi kuin yhtyä samaan ihmettelyyn. Hiekoitussepeliä, reunakiviä ja kuoppia on tiellä niin paljon, että välillä hirvittää katsoa koulumatkapyöräilijöitä, jotka suhahtavat tästä liikkeen edestä aamulla ohi. Onneksi nyt mitään vakavampaa ei ole sattunut, vaikka läheltä piti -tilanteita onkin ollut, Klemola sanoo.
Myös tien reunoilta lumiaurojen lennättämät ajouran reunakivet aiheuttavat haasteita eritoten tienvarteen pysäköidessä. Osalla paikoista on kivenmurikoita, mutta niitä on myös liiketilojen kulkuväylien edustoilla. Tai jos ei reunakiviä, niin vähintään roudan raivaamia pihakiviä.
– Eihän tilanne ole koskaan ollut näin huono sen 35 yrittäjävuoteni aikana, kun olen tässä ollut. Epätasaisuudet ja kivetykset aiheuttavat liikuntarajoitteisille esteitä päästä palveluiden luo. Eihän sen niin pitäisi mennä, sanoo parturi-kampaamo Salsaa vuosikymmeniä pyörittänyt Tuija Ahtinen .
Kaksi asfalttipaikkaa
Kesäkaudella Ala-Vistalla saa väistellä kuoppia ja reunakiviä, mutta talvella näkymiä ja parkkiruutuja peittävät lumikasat. Palautteita on ELY-keskuksen suuntaan laitettu syksystä 2022 lähtien, mutta ainoa korjaustoimenpide, joka tieosuudelle on kahden vuoden aikana tehty, on nähtävissä K-Raudan edustalla kahtena asvalttipaikkana.
– Urakoitsija kävi pahimmat kuopat paikkaamassa meidän liikkeen edustalla, mutta kyllä tämä tieosuus vaatisi ihan uuden päällysteen. Ihan jo senkin takia että niin moni koululainen matkaa joka aamu ja iltapäivä Vistantietä pitkin kouluun ja harrastuksiin, Sievänen muistuttaa.
Erityisesti harmittaa se, ettei suureen osaan palautteista ole reagoitu ollenkaan, ja niihin joihin on, ovat vastaukset olleet ylimielisen sävyisiä.
– On heitetty vastuuta Paimion kaupungille, vaikka tieosuus ei ole edes heidän vastuulla. Tai sitten on väitetty, että asia on hoidettu, vaikka kukaan ei ole edes käynyt paikalla. Ei ole joko tietoa, kenen pitäisi hoitaa ja milloin, tai sitten ei vain välitetä, Mikko Pitkänen ihmettelee.
Vistantie kuuluu liikennevaloristeyksestä pohjoiseen päin kuljettaessa seututie 181:een, joka kulkee runsaan 52 kilometrin matkan Kemiönsaaresta Tarvasjoelle. Tieosuus on ELY-keskuksen vastuulla, kun taas Vistantie liikennevaloristeyksestä etelään päin on Paimion kaupungin kontolla.
Vistantien paikoin heikko kunto on tunnistettu myös Varsinais-Suomen ELY-keskuksessa, jonka vastuulla tieosuus on liikennevaloristeyksestä pohjoiseen päin kuljettaessa. Palautteet on huomioitu, joskin tänä vuonna tielle tai kevytväylille ei ole luvassa parannustoimenpiteitä.
– Ymmärrän kyllä hyvin yrittäjien närkästyksen elinkeinotoiminnan näkökulmasta, mutta näitä asioita katsotaan meillä aina kokonaisuuksina liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Ajorata on päällystetty viimeksi vuonna 2019, joten siitä ei ole vielä kovin pitkä aika, sanoo Vasrinais-Suomen ELY-keskuksen tienpidon asiantuntija Hanna Skants .
Kevytväylän syvimpiä kuoppia Paimion K-Raudan edustalla paikattiin syyskuun puolivälissä, mutta lisätoimenpiteitä tieosuudelle ei ole ainakaan tämän vuoden aikana enää luvassa.
– Asia on kyllä meillä tiedossa ja palautteet on huomioitu, joten katsotaan, saataisiinko kunnostus ohjelmaan ensi vuodeksi tai sitä seuraavaksi. Vielä on kuitenkin liian aikaista luvata mitään, näitä katsotaan aina isompina kokonaisuuksina. Esimerkiksi kevytväylän pinnoitteen uusiminen vaatii aina oman ja erilaisen kalustonsa kuin ajoradan uudelleenpäällystys, Skants huomauttaa.