Toimittaja oli tietämätön siitä, että kristityt eivät ole kirkon alkuajoista lähtien pitäneet Mooseksen lain ns. seremonialakia ohjeellisena kristityille. Tulkinta perustuu apostolien ohjeisiin Uudessa testamentissa. Seremonialailla tarkoitetaan mm. pikkutarkkoja puhtaus- ja ruokasääntöjä. Tässä mielessä kristinuskon raamatuntulkinta eroaa ortodoksijuutalaisuudesta. Myöskään Mooseksen lain rangaistuslaki ei sido kristittyjä, koska Jeesus itse pidättäytyi aviorikoksesta kiinniotetun naisen kivittämisestä, vaikka Mooseksen laki sitä vaatikin. Kristus kuoli meidän ihmisten puolesta, jotta meitä ei tarvitse rangaista.
Sen sijaan kristityt ovat pitäneet Jumalan lain moraalilakia ohjeellisena, koska se perustuu luomiseen, jo ennen Mooseksen lain antamista. Jumala on asettanut ihmisen sydämeen omantunnon. Siksi rippikoulussa on opetettu kymmentä käskyä, vaikka ne kuuluvat Mooseksen lakiin.
Nyky-yhteiskunnassa on huolestuttavia piirteitä, koska ihmiset eivät tunnu arvostavan Raamatun moraalilakia ja kymmentä käskyä. Esimerkiksi jengiväkivalta, ampumiset ja nettihuijaukset ovat olleet otsikoissa. Heikommista huolehtiminen ei ole enää itsestään selvyys.
Kymmenen käskyä pitää yhteiskuntajärjestystä yllä. Jos ihmiset eivät omasta tahdostaan kohtele toisia ihmisiä niin kuin haluaisivat itseään kohdeltavan, niin mikään poliisien määrä ei tule riittämään. Taloudellisen köyhyyden lisäksi maassamme on edellä mainittua henkistä köyhyyttä, jonka poistamisessa kirkolla on oma tärkeä tehtävänsä. Jokaisella yksilöllä on oma vastuunsa toimia yhteisen hyvän edistämiseksi.
Antti Ijäs
Kirjoittaja on Piikkiön seurakunnan kappalainen.