Journalistin ohjeet uudistuivat lokakuun alussa. Yleisön kannalta tärkein muutos koskee sitä, miten uutisoinnissa tapahtuneista virheistä voi ilmoittaa toimitukseen. Sen lisäksi täsmennettiin ohjeistusta esimerkiksi siitä, miten mahdollinen maksullinen tekstimuotoinen aineisto erotetaan toimituksen tekemästä aineistosta ja miten jo julkaistua juttua korjataan.
Kuntsarissa selvensimme palautteen tietä toimitukseen. Virheestä voi ja pitääkin aina ilmoittaa, ja sen voi edelleen tehdä joko soittamalla toimitukseen tai lähettämällä sähköpostia. Tämän lisäksi meillä on nyt nettisivuillamme palauteosiossa kaavake, jolla virheestä voi ilmoittaa. Samalla voi ilmoittaa myös siitä, jos jutun kommentoinnissa joko meidän nettisivuillamme tai somekanavissamme on asiatonta keskustelua. Pyrimme reagoimaan yhteydenottoihin mahdollisimman nopeasti.
Juttuun livahtanut olennainen asiavirhe on edelleen korjattava mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on tullut toimituksen tietoon. Virhe pitää myös korjata niin, että se tavoittaa yleisön mahdollisimman kattavasti. Korjauksen huomioarvo on suhteutettava virheen vakavuuteen ja tarvittaessa tehtävä vaikka kokonaan uusi juttu, jossa kerrotaan sen korjaavan aiemmin esitettyjä tietoja. Yleisölle on korjausten lisäksi kerrottava aina myös muista julkaistuun juttuun tehdyistä muutoksista, jotka muuttavat asiasisältöä merkittävästi.
Tämä palautekanava palvelee myös silloin, jos lukijat huomaamat asiattomia tai loukkaavia yleisökommentteja juttujen perässä tai sivustollamme sosiaalisessa mediassa käydyissä keskusteluissa. Toimitusten on poistettava tietoonsa tulleet väkivaltaan tai syrjintään yllyttävät, vihaa lietsovat ja yksityisyyden suojaa tai ihmisarvoa loukkaavat sisällöt omilta verkkosivuiltaan ja omista sovelluksistaan, mikäli se on julkaisukanavassa mahdollista. Toimituksen on myös käytettävä harkintaa sen suhteen, millaisia juttuja yleisö voi kommentoida. Jos etukäteen herää epäilys, että aihe voi synnyttää asiattomia kommentteja, toimitus voi linjata, ettei keskustelua edes avata.
Facebookilla, TikTokilla ja muilla alustayhtiöillä on omat velvollisuutensa reagoida niille ilmoitettuun asiattomaan sisältöön. Alustayhtiöitä valvoo muun muassa Traficom, joka toimii EU:n digipalvelusäännöksen kansallisena koordinaattorina.
Mikäli hankitte tai toimitatte meille tietoa, kuvia tai muuta materiaalia onnettomuus- tai rikospaikalta, korostamme, että näissä tilanteissa on toimittava turvallisuutta ja pelastustoimia vaarantamatta.
Toisinaan meille tulee pyyntöjä poistaa jo julkaistua aineistoa nettisivuiltamme. Tältä osin uudistetut ohjeet painottavat entistäkin selvemmin sitä, että julkaistua toimituksellista sisältöä ei saa poistaa kuin erityisen painavista syistä. Historiaa ei pitäisi muuttaa kuin erityisissä tilanteissa, kuten vaikka silloin kun henkilö on kärsinyt rikoksesta saamansa tuomion, pyrkii rakentamaan itselleen uutta elämää ja yhä uudelleen esiin nouseva tieto aiemmasta voi tätä kohtuuttomasti vaikeuttaa. Kukin tilanne käsitellään erikseen. Se, että on näyttäytynyt julkisessa tilaisuudessa johon ei enää osallistuisi, ei ole pitävä peruste kuvan jälkikäteiselle poistamiselle, kuten ei sekään, että on teininä leiponut pullaa kotitalousluokassa.