Paimiolaisyrityksen talousvaikeudet viivyttävät siltatyömaita – yritys haettu saneeraukseen

0
Yksi Tehanin siltaurakoista on kesken Mynämäessä, jossa Mynäjoen ylittävää Kukolan silta yritetään saada valmiiksi ennen talvea.

TS Jenni Honkanen

Paimiolaisen rakennusyhtiö Tehanin vaikeudet siltatyömailla ovat johtaneet sekä yrityksen jättämään saneeraushakemukseen että Suomen Henkilöstöpoolin jättämään konkurssihakemukseen. Tehanin päätoimipaikka on Paimiossa Lähteenmäen teollisuusalueella.

Vielä viime vuoden tilinpäätöksen mukaan yhtiö teki reilun 16 miljoonan euron liikevaihdolla reilut 600 000 euroa voittoa, mutta ongelmat alkoivat kasaantua Tehanin hallituksen varapuheenjohtajan Mika Aaltosen mukaan viime talven aikana.

Aaltosen mukaan ongelmissa on kyse useamman pieleen menneen asian summasta. Yksi asia johti toiseen ja lopulta ongelmien vyöryyn.

Siltaurakointiinerikoistunut Tehan on joutunut vetäytymään rakennustöistä ainakin kahdella alueella tänä syksynä. Kaakkois-Suomessa Ely-keskus purki lokakuun alussa urakkasopimuksen Kouvolan ja Lappeenrannan urakoista, jotka olivat viivästyneet.

Tuoreimpana viime viikolla Helsingin kaupunki päätti purkaa puolitoista vuotta sitten tehdyn 1,84 miljoonan euron arvoisen sopimuksen, joka koski siltojen peruskorjausurakkaa. Tässäkin tapauksessa syynä oli töiden viivästyminen.

– Urakoitsijalla oli poikkeuksellisen suuria vaikeuksia saada työt loppuun, sillä urakka oli jo vuoden myöhässä, perustelee projektirakennuttamisen yksikön päällikkö Liisa Taskila Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta.

Kyseessä on jo toinen Helsingin kaupungin tänä syksynä purkama sopimus. Edellinen, 1,67 miljoonan arvoinen toukokuussa solmittu siltaurakkasopimus purettiin elokuussa. Työt eivät ehtineet edes alkaa.

Eripura sulki ulos

Tehanin ja Helsingin kaupungin välille syntynyt eripura kilpistyi viime talvena. Tehan suljettiin pois kaupungin tarjouskilpailusta, mihin Taskilan mukaan syynä olivat aiemmat huonot kokemukset.

– Olimme tilaajana tehneet reklamaatioita muun muassa viiveistä ja työnjohdon vaihtuvuudesta kaikissa Tehanin urakoissa, hän sanoo.

Tapaukseen liittyy myös erimielisyyttä asiakirjoista, jotka Mika Aaltosen mukaan olivat salaisia, ja joiden julkistaminen johti alihankintasopimusten menetykseen. Taskilan mukaan kyse on hankintapäätöksen liitteistä.

– Ne lähetetään kaikille tarjouksen jättäneille, eikä asiassa ei ole toimittu poikkeavalla tavalla. Kilpailutuksessa kysytään urakoitsijalta sisältääkö tarjous liikesalaisuuksia, ja jos sisältää liikesalaisuuksia, pyydämme ennakkoon tästä tarjoajalta kuittausta. Kaupunki on toiminut aivan oikein, hän sanoo.

Tehan vaati, että markkinaoikeus kumoaa hankintapäätöksen, mutta tuomioistuin hylkäsi yrityksen valituksen.

Tehanilla ei ole enää keskeneräisiä urakoita Helsingissä.

Talven menetys näkyy myöhässä

Ongelmienalkusysäyksenä Aaltonen pitää kuitenkin tapahtumia Turussa, jossa heidän viime syksynä voittamansa urakka Topinojankaarella kaatui kilpailijan valitukseen.

Sittemmin Turun kaupunki päätti käynnistää hankinnan uudelleen. Tehanille urakan menetys tiesi vaikeuksia.

– Jos talvella menettää kahden miljoonan euron urakan, niin vaikutukset ovat suuret. Kun joutuu taloudelliseen kierteeseen, niin työmaat hidastuvat, eikä alihankkijoille pysty maksamaan, Aaltonen sanoo.

Hänen mukaansa käynnistyi lumipalloefekti, joka on laajentunut muualle maahan.

– Menetimme alihankintasopimuksia, kun jouduimme huonoon valoon. Ja kun huono maine syntyy, valvojat eivät hyväksy töitä, eikä raha kulje, Aaltonen kuvailee.

Hänen mukaansa osassa Ely-keskuksia valvojat eivät enää valvo töitä, vaan hakevat hakemalla virheitä.

– Tilanne on muuttunut syksyllä, kun huhumylly on kasvanut. Jotain asiaa voidaan pompotella vaikka kaksi kuukautta, kun aiemmin siitä on voinut sopia joustavasti, Aaltonen sanoo.

Yritys: Sillat valmiiksi ennen talvea

Tehanilla on tällä hetkellä meneillään 4–5 sillankorjausurakkaa. Varsinais-Suomessa töitä tehdään Laitilassa, Mynämäessä ja Salossa.

– Pyrimme tietysti tekemään ne valmiiksi, jotta autoilijat pääsevät talvella ajamaan silloilta, hallituksen varapuheenjohtaja Mika Aaltonen sanoo.

Urakoissa on ollut viivästyksiä Varsinais-Suomessakin, mutta Ely-keskuksen mukaan sopimuksia ei ole tarkoitus purkaa.

– Tällä hetkellä töitä jatketaan sopimusten mukaan, mutta viivästyksiä tulee olemaan. Tiedotamme autoilijoita näistä, Varsinais-Suomen Ely-keskuksen projektipäällikkö Antti Hirvonen sanoo.

Tehanin Aaltonen uskoo, että tilanne paranee, kun yrityssaneerauskäsittely etenee.