
SAUVO
Pitkästi yli 80 vuoden ikään ehtinyt Hilkka Suomi on asunut Sauvon Ruonassa yli 60 vuotta, ja hoitaa edelleen päivittäiset ja viikoittaiset askareensa itse ruoanlaitosta kodin siivoukseen, talon pihapiirin hoitamiseen ja lämmityskauden polttopuiden hakkuuseen.
Toimelias nainen käy myös kerran viikossa Sauvon keskustassa hoitamassa ruokaostoksensa, mutta myös tarpeen tullen hyödyntämässä niin terveys- kuin pankkipalveluja. Matkaa kotiovelta Sauvon keskustaan kertyy 19 kilometriä, mutta jo 1980-luvulta lähtien operoinut Sauvon kunnan palveluliikenne on mahdollistanut ajokortittomalle Tuomelle palveluiden ääreen pääsemisen.
Eikä hän ole suinkaan ainoa, jolle kaksi kertaa Sauvon syrjäkyliltä keskustaan liikennöinyt taksi on ollut käytännössä ainoa mahdollisuus päästä tekemään vaikkapa viikoittaiset kauppaostoksensa. Ainakin, jos reissun on halunnut tehdä kohtalaisilla kustannuksilla. Tuomen seurana paikallisen taksiyrittäjä Marika Saarisen ohjastamassa tilataksissa ovat tänäkin perjantaina etunimikaima Hilkka Suomi, Seija Ahmarova, Mika Niskanen ja Terttu Eloranta.
– Tämä on ainoa keino päästä Sauvon keskustaan. Olen kulkenut palveluliikenteellä yhtäjaksoisesti jo yli seitsemän vuoden ajan, Eloranta kertoo.
Suuri järkytys
Siinä mielessä asia on erittäin ajankohtainen, että Sauvon kunta päätti lakkauttaa kunnan sisäisen palveluliikenteen ensi vuoden alusta alkaen vähäiseen tarpeeseen perustuen. Tieto tuli palvelun käyttäjille suurena järkytyksenä.
– Tuntuu, ettei meistä ikäihmisistä ja kauempana keskustasta asuvista välitetä ollenkaan. En tiedä, miten pääsen jatkossa kulkemaan keskustaan, Hilkka Tuomi miettii huolestuneena.
Palveluliikenteen vakiokäyttäjät ovat ikäihmisiä, mutta pelkästään heille kyytejä ei ole suunnattu. Koska Sauvon kunta on vastannut kuluista pientä viiden euron omavastuuosuutta lukuun ottamatta, on kyyti ollut mahdollista tilata keskiviikko- tai perjantaiaamuisin ihan tahansa kenen sauvolaisen toimesta. Oli sitten nuori, keski-ikäinen tai iäkäs.
Yksi nuoremmista syksyn aikana palvelua käyttämään ryhtyneistä on Eija Kipinoinen, joka toipuu polvileikkauksesta.
– Olen käyttänyt kuluvan talven ajan palveluliikennettä, koska en ole pystynyt ajamaan omalla autolla. Ja aion käyttää palvelua niin pitkään kun se on mahdollista. Ihmettelen vain sitä, miksei tätä ole mainostettu käytännössä missään. Onhan se selvää, että käyttäjämäärät ovat pieniä, jos kukaan ei tiedä tällaisen palvelun olemassaolosta, Kipinoinen ihmettelee.
”Ei meitä ole edes kuultu”
Vaikka Sauvon kunta lakkauttaakin kunnan sisäisen palveluliikenteen vuoden vaihteessa, jatkuu se vielä ainakin tammikuun ajan sauvolaisen yksityishenkilön sponsoroimana. Sen jälkeen on hyvin epätodennäköistä, että palveluliikennettä operoitaisiin taksikyydein.
Kun asiasta tiedotettiin Sauvon kunnan verkkosivuilla joulukuun alussa, mainostettiin samassa yhteydessä perjantaisen palveluliikennekyydityksen tilalle tulevaa Paimioon kulkevaa ilmaista linja-autokyyditystä. Sellainen toki on tarjottu sauvolaisille jo aiemminkin, mutta päivä vaihtuu nyt vain torstaista perjantaille.
– Tulee vähän sellainen olo, että pidetäänkö meitä ihan tyhminä? Miksi minä Paimioon haluaisin, kun tarve on päästä Sauvon keskustaan? Eikä se Paimion linja-auto minua kotoa hae, tuhahtaa Hilkka Suomi.
Palveluliikenteen käyttäjät olisivat olleet valmiita siihen, että keskiviikon kyyditysvuoro olisi jäänyt kalenterista pois, ja liikenne olisi jatkunut vain perjantaisin. Tällöin kulut olisivat puolittuneet.
– Ei meitä ole edes asiassa kuultu. Harmittaa, että tällaisia päätöksiä tehdään niin, ettei palvelun käyttäjien kanssa keskustella, Eloranta ihmettelee.
Koulubussin kyytiin jatkossa?
Sauvon kunnassa sisäisen palveluliikenteen, eli niin sanotun kutsutaksiliikenteen lakkauttamista perustellaan palvelun pienellä käyttäjämäärällä. Alun perin palvelun piti itse asiassa päättyä jo viime kesänä, mutta kyyditykset saivat vielä puolen vuoden lisäajan käänteisen kilpailutuksen myötä. Kilpailutuksessa taksiyrittäjiä pyydettiin esittämään, miten he järjestäisivät puolen vuoden jatkoajan liikenteelle 4 000 euron (alv. 0%) hintaan.
Tuon kilpailutuksen voitti sauvolainen taksiyrittäjä Marika Saarinen.
– Se oli mielestäni vähän erikoinen tapa kilpailuttaa kyyditykset, sillä tuolla hinnalla liikennöinti ei ole kannattavaa. Ajatus palveluliikenteen loppumisesta tuntui väärältä, koska kyytejä on ajettu pitkään ja siten asiakkaatkin ja heidän elämäntilanteensa ovat jo tuttuja. Tässä vaihdetaan samalla kuulumiset viikoittain, Saarinen harmittelee nostaen esiin palveluliikenteen sosiaalisen merkityksen.
Vaikka kunnan sisäinen palveluliikenne päättyykin näillä näkymin siis tammi–helmikuun taitteessa, ei kunnanjohtaja Satu Simelius näe tilannetta kuitenkaan niin surkeana kuin mitä palvelua käyttäneiden kommenteista päätellen voisi kuvitella. Kunnan raja-alueella asuville tarjotaan jatkossakin viikoittainen mahdollisuus päästä sopuhintaan palveluiden äärelle, ja kenties liikenne jopa lisääntyy nykyisestä.
– Meillä on jo nyt olemassa hyvä koulukyytiverkosto eri puolilla kuntaa, ja selvittelemme parhaillaan, miten saisimme nykyiset palveluliikenteen käyttäjät ja toki muutkin kuntalaiset paremmin sen piiriin jatkossa. Tavoite on, että asia saataisiin selvitettyä mahdollisimman pian alkuvuoden aikana, Simelius lupaa.