
PAIMIO
Paimion kaupunki on avustanut tänä vuonna yksityisteitä kaikkiaan 125 000 eurolla, josta noin 40 000 euroa on kohdistunut perusparannushankkeisiin. Yksi suurimmista tämän vuoden perusparannushankkeista on ollut vilkkaasti liikennöidyn Kaimalantien Nairankosken sillan peruskorjaus marraskuussa, jota kaupunki avusti maksimisummalla, joka yksittäiseen hankkeeseen voidaan myöntää, eli 10 000 eurolla.
Perusteet tukieuroille ovat hyvät, sillä noin 3,5 kilometriä pitkällä Kaimalantiellä liikennöi noin 4000 ajoneuvoa kuukausitasolla.
– Meillä oli elokuun puolivälistä lokakuun puoliväliin asti kaupungilta lainassa mittalaitteet, joiden avulla saimme tietää, paljonko tiellä liikennöidään ja millaisilla nopeuksilla. 55 vuorokauden aikana Kaimalantietä käytti kaikkiaan hieman runsaat 7 000 autoa, eli noin 130 autoa vuorokaudessa. Harva tietää, miten liikennöity ja tärkeä yksityistie tämä Paimiossa on, sanoo Kaimalantien tiekunnan puheenjohtaja Vesa Pesonen.

Joka kolmas ajaa ylinopeutta
Kaimalantiellä tehdyt mittaukset eivät ainoastaan paljastaneet sitä, että tiellä on paljon liikennettä – jopa enemmän kuin ennakkoon osattiin aavistella. Mittaukset paljastivat myös sen, että kapealla ja mutkikkaalla tieosuudella Paimion Kalevan ja Oinilan välillä kaahataan lähes jatkuvasti.
– Kaikista mittauksen autoista peräti 32 prosenttia ajoi ylinopeutta. Eli vuositasolla lähes 15 000 autoa ajaa ylinopeutta Kaimalantiellä. Suurin mitattu nopeus tuolla mittausvälillä oli 118 kilometriä tunnissa, Pesonen pudistelee päätään.
Nopeusrajoitus Kaimalantiellä on 50 kilometriä tunnissa, ja tiellä liikkuu henkilöautojen lisäksi myös paljon raskasta liikennettä.
– Tien varrella asuu useita lapsiperheitä ja kolmannesta luokasta eteenpäin lapset kulkevat kouluun joko kävellen tai pyörällä. Siksikin mittausten tulokset olivat kyllä aika pysäyttäviä. Toivoisin, että tiellä liikkuvat noudattaisivat nopeusrajoitusta, sitä ei ole asetettu turhaan, Pesonen muistuttaa.

Kriittinen korjaustarve
Perusparannustuki tuli Kaimalantiellä toden totta tarpeeseen, sillä Nairankosken ylittävä siltä oli mennyt viime vuosien tulvien aikana erittäin huonoon kuntoon. Vesi oli nakertanut ja kuljettanut maa-ainesta sillan penkereeltä alajuoksulle päin, ja hurjimmillaan tilanne oli viime vuoden keväänä, jolloin keskellä siltaa oli halkaisijaltaan useiden kymmenien senttimetrien ja syvyydeltään jopa puolimetrinen reikä.
Ja siis aivan keskellä vilkkaasti liikennöityä asvalttitietä.
– Voi sanoa, että kyse oli jo kriittisestä korjaustarpeesta. Kaikkiaan kustannuksia kertyi noin 15 000 euroa, josta tiekunnan osuus oli lopulta siis noin 5 000 euroa, Pesonen laskee.
Kaimalantien tiekunta yritti hakea kohteeseen myös ELY-keskuksen tukirahaa, mutta koska korjaustarve tuli eteen nopeasti ja oli akuutti, olisi tuen saaminen mennyt aikaisintaan ensi vuodelle. Ja se olisi ollut auttamatta liian hidas aikataulu.
– Täytyy olla kiitollinen Paimion kaupungille tuesta koko hankkeen läpiviemiseksi. Ilman tukea ei tällaiseen korjaushankkeeseen olisi varmasti ollut mahdollisuuksia – ainakaan tässä mittakaavassa. Eikä tie ole vain meidän osakkaiden käytössä, vaan tästä hyötyvät myös muut paimiolaiset ja Paimiossa liikkuvat.

Paimiossa on lähes 500 kilometriä yksityisteitä
Kaimalantie on yksi Paimion lukuisista yksityisteistä, joita Paimiossa on Digiroadin tilastojen perusteella kaikkiaan noin 470 kilometrin matkalta. Paimion kaupungilta voi hakea vuosittain tukea niin yksityisteiden kunnossapitoon, mutta myös perusparannushankkeisiin. Kuluvana vuonna tukea on jaettu kaikkiaan 125 000 euron edestä, mutta vain 135 kilometrin matkalta.
Eli toisin sanoen Paimiossa on yli 300 kilometriä yksityisteitä, joille ei ole haettu minkäänlaista kunnossapito- tai perusparannustukea ainakaan kaupungin suunnalta.
– Kokonaismäärässä on varmaan mukana myös pieniä tienpätkiä ja osa niistä on esimerkiksi ilman vakituista asutusta, yksityisteiden tukiasioita Paimion kaupungilla läpikäyvä viheraluemestari Kaisa Salonen muistuttaa.
40 000 euroa tuesta on mennyt perusparannushankkeisiin, joten ylläpito- ja kunnossapito on syönyt budjetista noin 85 000 euroa. Ylläpito pitää sisällään talven auraukset, kesän pientareiden niitot, suolaukset, lanaukset ja muut tien yleiskunnon ylläpitämiseen tarvittavat toimenpiteet. Avustuksen saaneita tiekuntia on ollut tänä vuonna Paimiossa kaikkiaan 73. Ensi vuoden avustukset tulevat hakuun tammikuun puolivälin tietämillä.
