Kevyen liikenteen alikulku ja kerrostalotontit odottavat hyväksyntää Paimiossa – Junaradan eteläpuolelle uusi asuinkerrostalojen korttelialue

0
Kaavakartta alueesta.

PAIMIO

Paimion kaupunginhallitus päätti viime tiistain kokouksessaan, että Teollisuustietä ja Apilatietä koskeva kaavamuutosehdotus asetetaan julkisesti nähtäville 30 vuorokauden ajaksi. Samalla päätettiin, että kaavaehdotuksesta pyydetään viranomaislausunnot.

Asemakaavaehdotuksessa on osoitettu radan eteläpuolelle uusi asuinkerrostalojen korttelialue. Kaavallisesti aluetta aiotaan muuttaa myös siten, että toistaiseksi rakentamattoman Apilatien korttelin 25 läpi toteutetaan uusi Apilakuja-niminen asuntokatu.

Apilakujan länsipuoli on tarkoitus kaavoittaa asuinkerrostalojen korttelialueeksi ja itäpuoli toimitilarakennusten korttelialueeksi.

Apilakujan jatkeeksi rata-alueen eteläreunaan on luonnosteltu jalankululle ja polkupyöräilylle varattu katu. Se tulee johtamaan rata-alueelle toteutettavaan alikulkuun ja edelleen Tiilitehtaan puolelle Muottikujan eteläpäähän.

Keskustaajamassa


Suunnittelualue sijaitsee Paimion keskustaajamassa, Kaaritien ja Tiilitehtaantien välisellä alueella. Alue rajautuu etelässä Teollisuustien ja Apilatien katualueeseen.

Alueeseen sisältyy Turku-Helsinki junaradan rata-aluetta, Tiilitehtaan alueeseen kuuluvaa viheraluetta sekä liike- ja toimistorakennusten korttelialuetta radan eteläpuolelta.

Tuoreeseen kaavaehdotukseen sisältyvät ohjeelliset tontit asuinkerrostaloille ja toimitilarakennuksille.

Kaavan toteuttaminen voidaan aloittaa heti, kun kaava on hyväksytty ja saanut lainvoiman.

Rautatien alikulun ja siihen liittyvän jalankulku- ja pyöräilyväylän rakentaminen ajoittuu ratasuunnitelman hyväksymisen ja investointipäätöksen jälkeiseen aikaan. Radan rakentamissuunnittelun ja rakentamisen on arvioitu ajoittuvan vuosille 2025–2031.

Ratasuunnittelu vauhditti


Rautatien eteläpuolella sijaitsevan korttelin 25 muutostarpeita koskeva kaavamuutostyö käynnistettiin jo vuonna 2019, yksityisen maanomistajan aloitteesta.

Kaavan valmistelu oli pitkään pysähdyksissä. Kaavan muutosalueen käyttö nousi uudelleen esille Turun ja Helsingin välistä nopeaa junayhteyttä koskevan Hajala-Nunna ratasuunnittelun yhteydessä.

Kaavatyön edetessä on muutettu Apilatien korttelin 25 osan tonttijakoa ja käyttötarkoituksia. Nyt nähtäville tulevassa kaavaehdotuksessa Apilatien kortteliin 25 on kaavoitettu kolme kerrostalotonttia. Niistä kullekin on merkitty tässä vaiheessa rakennusoikeutta 1200 neliömetriä.

Kevyen liikenteen rautatie-alikulkuyhteys Kaaritieltä Tiilitehtaantielle sijoittuisi suunnilleen Vistantien alikulun ja Vähäjokipolun ulkoilureitin alikulun puoleenväliin. Uusi jalankulun ja pyöräilyn väylä palvelisi yhdyskuntakehitystä. Erityisesti Tiilitehtaan alueen asutusta, helpottaen asiointia keskustaan.

Hankkeella valmistaudutaan myös radan pohjoispuolisten alueiden käytön muutoksiin pitkällä aikavälillä.

Melua, tärinää?


Väylävirasto ei ole nähnyt estettä uuden alikulun toteuttamiselle. Ennen alikulun toteuttamista tulee kuitenkin laatia ”siltasopimus” Väyläviraston kanssa.

Väylävirasto on huomauttanut, että melun ja tärinän torjuntavastuu kuuluu sille taholle, jonka suunnittelemista toimenpiteistä melu ja tärinä syntyy. Näin ollen Väylävirasto on päättänyt, ettei se osallistu uuden maankäytön johdosta mahdollisesti aiheutuviin melun- ja tärinäntorjunnan kustannuksiin.

Alikulkusillat muodostavat radalle ”epäjatkuvuuskohtia”, jotka saattavat jossain mitassa lisätä tärinä- ja runkomeluhaittoja ympäristössä.