Länsiradan ratasuunnitelmat nytkähtivät eteenpäin – Salo-Hajala-yhteysvälille lainvoima

0
Länsirata Oy:n mukaan hyväksytty ratasuunnitelma on merkittävä virstanpylväs raideyhteyden kokonaissuunnittelussa. Kuva: Jan Sundman.

PAIMIO, KAARINA

Turun ja Helsingin välille suunnitellun Länsiradan ensimmäinen ratasuunnitelma on saanut lainvoiman. Salon ja Hajalan välille suunnitellun kaksoisraiteen rakentaminen vaatii kuitenkin vielä Länsiradan osakkaiden päätöksen, yhtiön tiedotteessa kerrotaan.

– Kuten olemme aiemmin kertoneet, tämä rakentamisvaiheeseen siirtyminen vaatii vielä osakkaidemme päätöksen, josta he parhaillaan neuvottelevat. Laatimamme aikataulun mukaisesti rakentamissuunnittelu Salo-Hajala-yhteysvälillä alkaisi tämän vuoden aikana ja varsinaiset rakentamistyöt vuonna 2027, Länsirata Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen kommentoi tiedotteessa.

Länsirata Oy:n osakkaita ovat Suomen valtio sekä Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom hyväksyi ratasuunnitelman jo joulukuussa, eikä päätöksestä valitettu. Kyseessä on ratahankkeen ensimmäinen ratasuunnitelma, joka on saanut lainvoiman.

Länsiradan eli niin kutsutun Tunnin junan tavoitteena on rakentaa Helsingin ja Turun välillä osittain kaksiraiteinen junayhteys, jonka myötä esimerkiksi Lohjalle saataisiin junayhteys. Radan rakentaminen mahdollistaisi myös lähiliikenteen kehittämisen radan varrella. Yhtiön mukaan ratayhteydelle voitaisiin lisätä jopa 15 uutta asemapaikkaa.

Kuva: Länsirata Oy.