Ihminen palveluiden keskiössä?

0

Varhassa tavoitteena oli poistaa esteitä ja tasapuolistaa palveluita, jotta kuntarajat eivät enää vaikeuttaisi palveluiden saamista. Silti asiakas odottaa yhä palvelua, ja tietyissä palveluissa asuinpaikka vaikuttaa edelleen palveluiden saantiin.

Tyks-sairaalalautakunnan varapuheenjohtajana olen nähnyt, että Varhan eri tulosalueiden siiloutuminen vaikeuttaa hoidon toteuttamista. Yhteistoiminta ei toteudu parhaalla tavalla.

T-sairaalan yhteispäivystys on ruuhkautunut, mikä rasittaa potilaita ja henkilökuntaa. Ikääntyneet joutuvat odottamaan hoitopaikkaa mikä estää ja hidastaa hoitoketjun toteutumista ja hidastaa akuuttihoidon toteutumista. Ihminen on asetettava keskiöön ja rakenteiden on palveltava avun saamista ja hoitoa – ei byrokratiaa.

Olen nostanut lautakunnassa esille laajan yhteistyön kotiin vietävien palveluiden osalta.

Julkisuudessa on kirjoitettu Varhan ikäihmisten turvapuhelinpalveluista ja ajasta, jonka ihminen joutuu odottamaan apua. Olen esittänyt, että ryhdyttäisiin uudelleen hyödyntämään sopimuspalokuntia oman alueensa turvallisuuden tuottajina. Potilaan edun pitäisi olla tärkein, mutta sopimuspalokuntia ei taideta haluta hyödyntää. Miksi?

Janne Aso

pelastuslaitoksen asemamestari, Tyks-Sairaalalautakunnan varapuheenjohtaja