PAIMIO
Valtakunnallinen asvalttimestaruussarja avattiin viime lauantaina Paimion V-S Ajoharjoitteluradan maastossa 75 kilpailijan voimin. Kahden kilometrin mittaista asvalttisyheröä kierrettiin kahden osakilpailun verran, ja melko suuren osallistujamäärän taustalla oli kaksikin seikkaa: kisa oli välivuoden jälkeen jälleen osa valtakunnallista asvalttimestaruussarjaa, ja sarjan avauskisan kunniaksi kilpailijoille oli tarjolla 1,5-kertaiset sarjapisteet.
– Viime vuonna emme päässeet osaksi virallista mestaruussarjaa, mikä näkyi auttamatta osallistujien määrässä. Nyt saimme sarjan avausosakilpailun ja päälle vielä 1,5-kertaiset pisteet, joten osallistujamäärä nousi todella hyvälle tasolle. Kisaajia tuli aina Oulua ja Rovaniemeä myöden Paimioon, iloitsee kisatapahtumaa järjestelemässä ollut Turun Ajovaruste Oy:n toimitusjohtaja Sami Jokioinen.
Jokioisen mukaan lauantaina radan varrella oli yleisöä satapäin.
– 300–400 katsojaa seurasi päivän aikana kisatapahtumia. Voi olla tyytyväinen, sillä myös yleisömäärä kasvoi viime vuodesta.
Paimioon menestystä
Paimiolaismenestystäkin Turun Ajovaruste Rallisprint -nimellä kulkevassa kilpailussa riitti, sillä Ilkka Lindstedt kurvasi omassa kilpaluokassaan Triumph TR7 V8:lla selvään voittoon molemmissa osakilpailuissa, mutta myös Kalle Berg ja Tomi Niini napsivat palkintopallisijoja päivän aikana.
Kaikista paimiolaisista nopein radalla oli kuitenkin koko päivän 10:nneksi nopeimman yhteisajan Toyota MR2:lla kellottanut Kimmo Peippo.
Jokioisen mukaan tavoitteena on saada asvalttisarjan avausosakilpailu myös ensi vuonna Paimioon.
– Se riippuu täysin siitä, miten neuvottelut kisaorganisaation kanssa ensi talvena etenevät. Jos olemme osa virallista kilpasarjaa, tuo se heti lisää kilpailijoita lähtöviivalla ja siten kilpailut kiinnostavat enemmän myös yleisöä. Se nähtiin viime vuonna, että omana yksittäisenä kisana tähän ei kannata lähteä, se tietää vain tappiota järjestäjille.
Matkaparkki etenee nytkähdellen
Jokioinen Yhtiöt Oy:n jo pari vuotta Paimion V-S Ajoharjoitteluradan maastoon suunnittelema matkailuajoneuvojen matkaparkki etenee hitaasti nytkähdellen. Paimion kaupungin omistaman alueen vuokrasopimusta on käsitelty niin kaupunginhallituksessa kuin -valtuustossa maalis–huhtikuun aikana, ja valtuusto hyväksyikin vuokrasopimuksen ehtojen muutoksen viimeisimmässä kokouksessaan.
Käytännössä muutos koskee jo olemassa olevien kiinteistöjen laajennusta, mutta ennen kaikkea vuokrasopimuksen pituuden muuttamista. Nykysopimuksessa irtisanomisaika on ollut kuusi kuukautta, kun taas Jokioinen Yhtiöt on tavoitellut matkaparkin toteuttamiseksi 20 vuoden sopimusta.
– Kuuden kuukauden irtisanomisaika on näyttäytynyt liian riskaabelilta alueelle investoivien tahojen näkökulmasta, joten siksi sopimus on vaatinut päivittämistä. Asia on ollut prosessissa jo pari vuotta, joka on toki aika pitkä aika ja tilanne ylipäänsä on muuttunut jonkin verran keväästä 2023. Joka tapauksessa päivitetty sopimus pitäisi allekirjoittaa vielä huhtikuun aikana, toimitusjohtaja Sami Jokioinen kertoo.
Vaikka uusi vuokrasopimus syntyikin viimein, ei se vielä tarkoita välittömiä toimia matkaparkin rakentamiseksi.
– Sen jälkeen päästään toden teolla neuvottelemaan ja suunnittelemaan tulevan kesän ja syksyn aikana. Jos kaikki menee hyvin, voisi matkaparkin rakennustyöt alkaa aikaisintaan keväällä 2026, Jokioinen kertoo.