Kaunokirjallisuudesta koodinpätkiin – monilukutaito-viikolla sukellettiin erilaisten tekstityyppien maailmaan

0
Kriivarin koulussa luettiin monin eri tavoin monilukutaito-viikolla. Kirjastonhoitaja Sanna-Mari Samu oli saapunut vierailemaan koulun kirjastopajaan kirjavinkkausten merkeissä. Kuva: Suvi Pulliainen.

PAIMIO

Kriivarin koulun oppilailla on kova työ pysyä aloillaan, kun kirjastonhoitaja Sanna-Mari Samu aloittaa kirjavinkkauksen. Erilaisen koulupäivän innostus näkyy ja kuuluu luokassa. Samu on saapunut paikalle osana koulun monilukutaito-teemaviikkoa. Monilukutaidolla tarkoitetaan erilaisten tekstien lukemista, ymmärtämistä ja tulkintaa sekä niiden tuottamista. Tekstit voivat olla mitä tahansa kaunokirjallisuudesta uutisiin ja koodauksesta kuvantulkintaan.

Teemaviikon aikana koululaiset kiertävät erilaisia lukutaitopajoja. Kirjastopajan lisäksi he pääsevät tutustumaan kuvasta tarina -pajaan, koodauspajaan, kuvan luku -pajaan, reseptinlukutaito-pajaan ja ohjeidenlukutaito-pajaan eli Lego-pajaan.

Julia Kirjavainen, Daisy Österman ja Miitu Mäntylä muokkasivat kuvan luku -työpajassa Hugo Simbergin Kuoleman puutarhasta omanlaistaan. Luurangot muuttuivat pinkeiksi ja puutarha jatkui kuvan ulkopuolelle. ”Ei ollut yhtään vaikeaa”, tytöt kommentoivat tehtävänantoa. Kuva: Suvi Pulliainen.

Kirjastopajaan on kerätty kirjanäyttely, johon kirjoja ovat saaneet ehdottaa niin aikuiset kuin lapsetkin. Myös Paimion uusi kaupunginjohtaja on vinkannut suosikkinsa: hyllystä löytyy Antoine de Saint-Exupéryn Pikku Prinssi. Samu esittelee lapsille tällä kertaa kuitenkin jotain hiukan tuoreempaa. Valikoimasta löytyvät muun muassa ensimmäinen koskaan suomennettu eteläkorealainen kuvakirja, lasten dekkareita ja etsiväromaaneja sekä erilaisia satukirjoja. Petra Raivosen Ihan pöhkö satukirja pieruvitseineen saa hymyn monen huulille.

– Aikuisillekin on satukirjoja. Vaikka olisi kuinka vanha, voi lukea satuja, Samu vakuuttaa.

Koodauspajassa harjoiteltiin koodauksen alkeita pienten robottiautojen ja erillisen sovelluksen avulla. Miska Juvonen, Otto Kotamäki ja Noah Ahlman syventyivät ohjelmoimaan omaa robottiaan. Kuva: Suvi Pulliainen.

Keskittyminen kortilla

Kriivarin koulun opettaja Kaisa Hänninen kertoo, että luokissa pyritään pitämään ainakin yksi lukutunti viikossa. Lukea voidaan yksin, pienessä porukassa tai yhdessä ääneen.

– Lukemisen määrä riippuu paljon opettajasta. Alkuopetuksessa alaluokilla lukemiseen on yleensä enemmän aikaa, Hänninen sanoo.

Vaikka Hänninen puhuu lukutunnista, hän korostaa, ettei suinkaan kyse ole yhtäjaksoisesta tunnin lukemisesta, vaan pikemminkin lukuvartista. Lukutunnit sisältävät muutakin tekemistä.

– Näin siksi, ettemme haasta liikaa niitä, joille lukeminen ei ole oma juttu. Pieni hetki riittävän usein kuitenkin auttaa, niin lukeminen alkaa sujua, Hänninen huomauttaa.

Suomalaisten lasten ja nuorten lukutaidon heikkenemisestä ja lukemisen vähenemisestä puhutaan paljon. Myös Hänninen tunnistaa ilmiön.

– Luokissa on toki ennenkin ollut oppilaita, joita lukeminen ei kiinnosta ja sitten on lukutoukkia, joita tarinat vievät mennessään. Mutta pitkäjänteisyys on vähentynyt ja keskittyminen on haastavaa. Siinä se näkyy, Hänninen pohtii

Reseptinlukutaitopajassa erityisopettaja Sini Paasikivi ohjeisti koululaisia rakentamaan hedelmäsalaatin ohjeiden mukaan. Kuva: Suvi Pulliainen.

Kannustusta lukemiseen

Kriivarissa lukemiseen panostetaan ja kannustetaan. Ennen pääsiäistä järjestetty lukemisen teemaviikko on yksi keino houkutella lapsia lukemisen pariin. Myös kirjaston kanssa tehtävä yhteistyö on Hännisen mielestä erittäin tärkeää. Paimiossa kirjastonhoitajat kokoavat koulujen pikkukirjastoiksi kutsuttuihin kirjalaatikoihin säännöllisesti luokkatasolle sopivaa aineistoa, jonka lisäksi luokat tekevät kirjastovierailuja. Säännöllisen epäsäännöllisesti Kriivarissa järjestetään myös ”Koko koulu lukee” -päiviä, jolloin kaikki lukevat. Lisäksi pulpettikirjat ovat edelleen käytössä, ja niitä suositellaankin aina, kun omat hommat on saanut valmiiksi, Hänninen kertoo.

– Varmasti jokaisen suomalaisen opettajan ykkösprioriteetti on vaalia lukemista ja lukutaitoa. Aika hurja skenaario on se, että meillä olisi tulevaisuudessa lukutaidottomia lapsia, Hänninen toteaa.

Kirjastopajassa ollaan edetty itse asiaan eli lukemiseen. Lapset istuvat ja makailevat kukin tyylillään luokassa ja käytävillä kirja kädessään. Sanna-Mari Samu kannustaa lapsia lukemaan ei vain itselleen, vaan myös muille.

– Pienille sisaruksille pitää lukea, ja tosi hienoa on, jos isosisarukset lukevat heille. Lukekaa yhdessä joku hassu kirja, Samu vinkkaa lapsille lopuksi.

Kalle Pirttilälle legojen rakennus ohjeiden pohjalta oli tuttua hommaa. Ohjeiden ymmärtäminen ei tuottanut konkarille ongelmia. ”Tosi helppoa, osaan nää heti”, Pirttilä sanoi. Kuva: Suvi Pulliainen.