
PAIMIO, SAUVO, KAARINA
Uusi Ahvenanmaan merikarttasarja C tulee myyntiin touko–kesäkuun vaihteessa. Se on ensimmäinen Selkämeren eteläpuolisista merikarttasarjoista, jotka perustuvat uuteen N2000-korkeusjärjestelmään. Etenkin Ahvenanmaan matalimmilla väylillä purjehtivan kipparin on syytä olla tarkkana, koska uusien karttojen syvyysmerkinnät ovat muuttuneet ja merivedenkorkeuksiakin on kaksi erilaista samassa paikassa.
Vielä toistaiseksi käytössä oleva merivedenkorkeuksien mittaaminen perustuu teoreettisen keskiveden korkeuteen. Uudessa N2000-korkeusjärjestelmässä mittausten nollapiste on maankuoressa ja sen avulla voidaan helpommin ottaa huomioon maan kohoaminen uusissa kartoissa.

– Käytännössä uudistus näkyy merikartoissa siten, että syvyyslukemat ja väylien mitoitussyväykset kartoissa pienenevät. Esimerkiksi 2,0 metrin väylästä tulee 1,8 metrin väylä, vaikka vesi ei tietystikään häviä mihinkään. Uuden järjestelmän mukaiset merivedenkorkeudet ovat vastaavasti saman verran korkeampia, Traficomin johtava asiantuntia Jarmo Mäkinen kiteyttää.
– Turun seudulla muutokset karttoihin ovat noin 20 senttimetrin luokkaa. Karttojen tietoja uusitaan samassa yhteydessä muutenkin, koska niissä on vanhoja mittaustietoja. Turun seudulla tehdään parhaillaankin uusia merenmittauksia.
Merivedenkorkeustiedot haettavissa netistä
Ne kipparit, jotka suuntaavat purtensa Ahvenanmaan vesille ja navigoivat tuoreen karttasarjan avulla, tarvitsevat myös uudet N2000-korkeusjärjestelmän mukaiset merivedenkorkeustiedot – ainakin silloin, jos reitit osuvat matalille väylille.
Tietojen hankkiminen käy varsin helposti, jos veneestä saa nettiyhteyden. Kummankin järjestelmän mukaiset merivedenkorkeudet ovat luettavissa ainakin Ilmatieteen laitoksen ja Forecan sivuilta. Sen sijaan pelkän Ylen merisäätiedotusten varassa olevat eivät saa N2000-järjestelmän merivedenkorkeuksia.
– Syynä siihen lienee käytössä olevan lähetysajan rajallisuus. Tarkkaa päivää ei ole vielä sovittu, mutta tarkoitus on siirtyä uuden järjestelmän mukaisiin tietoihin ensi vuonna, kun Turun seutu saa uudet karttasarjat, Mäkinen kertoo.
Uudistuksen kurssi on pohjoisesta etelään
Merikarttojen uusiminen alkoi Perämereltä ja ensimmäiset kartat julkaistiin vuonna 2021. Selkämeren merikarttasarja E julkaistiin viime vuoden kesäkuussa.
Tänä keväänä vuorossa on Ahvenanmaan merikarttasarja C. Mainittakoon, että siitä puuttuu muutama sellainen karttalehti, joka kuuluu myös Turunmaan saariston karttasarjaan. Puuttuvat karttalehdet sijoittuvat Kihdin alueelle. Nämä kartat julkaistaan D-sarjan ilmestyessä.
Mäkinen arvioi, että uusi Turunmaan saariston karttasarja D valmistunee vuoden 2026 purjehduskaudeksi.
– Sitä ennen uusitaan Saaristomeren A0-kokoiset yksilehtiset rannikkokartat. Ne valmistuvat tämän vuoden syksyllä ja julkaisemme niitä kokonaisuuksina, koska alueella on paljon risteäviä väyliä. Teimme samoin myös Perämeren karttojen kanssa, Mäkinen kertoo.
– Uusi merikarttasarja B Helsingistä Paraisille on tulossa vuonna 2026. Ehtiikö se kesän purjehduskauteen, jää nähtäväksi myöhemmin.
– Myös Ruotsi, Viro ja muut Itämeren maat uudistavat karttojaan N2000-järjestelmään. Ajan mittaan sama järjestelmä eli BSCD2000, Baltic Sea Chart Datum on käytössä koko Itämeren alueella.
Plotterikattojen tiedot perustuvat pääosin samaan Traficomin digitaaliseen aineistoon kuin paperikartoissakin, ja plotterikarttojen ylläpitäjät päivittävät -aineistonsa N2000-korkeusjärjestelmään jollain aikavälillä.
– Veneilijän kannattaa varmistaa kumman järjestelmän mukainen kartasto omassa plotterissa on. Se käy helposti vertaamalla plotterin syvyystietoja paperikarttaan, Mäkinen opastaa.