Vistan koulussa otettiin käyttöön ProKoulu-toimintamalli

0
ProKoulu-tiimiin kuuluu Vistan koulussa kymmenkunta henkilökunnan jäsentä, muun muassa Heidi Hoffren-Korhonen (vas.), Piia Sammal ja Sanna Lönn. ProKoulu-mallin puitteissa Vistan koulussa järjestettiin piirustuskilpailu, jossa kolmanneksi tuli 10-vuotias Venla Naumanen (vas.), toiseksi 12-vuotias Minea Vavulin ja ensimmäiseksi 13-vuotias Olivia Hägerström. Oppilaat palkittiin paikallisilta liikkeiltä saaduilla lahjakorteilla.

Ystävällisyys, yhteistyö ja toisen kunnioittaminen. Nämä on valittu Vistan koulun arvoiksi, jotka toimivat pohjana kun koulussa toimitaan ProKoulu-toimintamallin mukaisesti. Nyt kun Vistan koulu liittyi mukaan ProKoulu-toimintamalliin, ovat mallissa mukana kaikki paimiolaiset peruskoulut.

Toimintamalli on Niilo Mäki -instituutin kehittämä ja sen tarkoitus on ohjata koulun toimintakulttuuria ja esimerkiksi oppilaiden käyttäytymistä positiivisen palautteen kautta. Konkreettisesti tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi luokkien seinille on tulossa toiminnasta kertovia julisteita ja samoja asioita opetetaan oppilaille tunneilla.

– Ihan sellaisia asioita, että ”puhun ystävällisesti” ja ”toimin rauhallisesti” ja oppilaita opetetaan esimerkiksi tervehtimään, katsomaan silmiin tervehtiessä, kiittämään ruokalassa ja siistimään jälkensä, opettaja Piia Sammal kertoo.

Olivia Hägerströmin (oik.) piirtämää ProKoulu-maskottia tullaa käyttämään muun muassa julisteissa ja ”muistuke”-korteissa. Kilpailuun osallistui yli 50 piirustusta. Kolmanneksi sijoittui Venla Naumasen (vas.) maskotti ja toiseksi Minea Vavulinin maskotti.

Osallistaminen tärkeää

Prokoulu-toimintamalliin kuuluu myös hyvästä käytöksestä palkitseminen. Käyttöön otetaan ”muistuke”-kortit, joita koulun henkilökunta voi antaa oppilaille.

– Ne ovat pelikortin näköisiä kortteja, joita kerätään luokittain. Luokissa sovitaan, että kun tietty määrä kortteja on kasassa, niin luokka saa palkinnon, joka voi olla esimerkiksi leffatunti tai läksytön päivä, Sammal sanoo.

– Oppilaiden osallistaminen on toimintamallissa tärkeää ja esimerkiksi muistuke-korttien palkintoon oppilaat pääsevät vaikuttamaan itse, opettaja Sanna Lönn jatkaa.

Oppilaita on osallistettu toiminnassa jo nyt järjestämällä koulussa piirustuskilpailu, jonka tarkoituksena oli piirtää Prokoulu-mallille oma maskotti. Oppilaat pääsivät äänestämään piirustuksista ja voittajan maskottia tullaan käyttämään esimerkiksi muistuke-korteissa sekä Prokoulu-julisteissa.

ProKoulu-tiimi

Prokouluun osallistetaan paitsi oppilaat ja koulun henkilökunta, myös vanhemmat. Koteihin lähetettiin syksyllä linkki, jossa kartoitettiin arvoja, jotka huoltajat kokivat tärkeiksi. Sama kartoitus tehtiin koko koulun henkilökunnalle ja oppilaille.

Vistan kouluun on perustettu Prokoulu-tiimi, johon kuuluu reilu kymmenkunta ihmistä; kaikki neljä rehtoria, opettajia eri luokka-asteilta sekä koulunkäynninohjaajia. Lisäksi koulusta on valittu kaksi Prokoulu-ohjaajaa. Toinen heistä on Heidi Hoffren-Korhonen .

– Tarkoitus on, että ProKoulu-ohjaajat jalkautuvat kouluihin, siis eri kouluun, missä itse työskentelee. Näin voi paitsi seurata toisen koulun etenemistä, myös saada ideoita ja tehdä yhteistyötä koulujen välillä, Hoffren-Korhonen sanoo.

ProKoulu

ProKoulu-toiminta on Niilo Mäki -instituutin tutkimustiedon perusteella kehittämä toimintamalli.

Toimintamallissa pyritään ehkäisemään käyttäytymisen ongelmia tukemalla koulujen positiivista toimintakulttuuria.

Toimintamalli on ollut käytössä jo vuosia ympäri Suomen.

Mukana ovat kaikki Paimion koulut.

Myös Turusta on mukana useita kouluja.

Toimintaan osallistuu tällä hetkellä Suomesta noin 120 koulua 30 kunnasta.