
PAIMIO
Paimion harrastamisen malli, eli PaHaMa, tavoittelee lisää osallistujia varsinkin yläkouluikäisten joukosta. Paimion kaupungin PaHaMa-koordinaattori Salla Järvinen kertoo, että kuluvalla kevätlukukaudella mukana on ollut 286 lasta, joista suurin osa on alakouluikäisiä. Esimerkiksi Vistan yhtenäiskoulun kahdeksasluokkalaisista noin seitsemän prosenttia harrastaa PaHaMan tarjoamissa harrastuksissa.
– Yläkouluikäiset ovat haastavin ikäryhmä. Heidät on valtakunnallisestikin haastava saada harrastamisen pariin, Järvinen kertoo.
Keinoja yläkouluikäisten tavoittamiseksi on lähdetty hakemaan nuorilta itseltään. Turun ammattikorkeakoulussa sosiaali- ja terveysalan ylempää AMK-tutkintoa suorittava Heidi Kaikkonen tutki aihetta opinnäytetyössään. Kaikkosen opinnäytetyön mukaan paimiolaisten kahdeksasluokkalaisten harrastamiseen vaikuttavat muun muassa ruutujen ääressä vietetty aika, harrastusten määrä sekä niiden ajankohta ja tunnettavuus.
Suurin ristiriita nuorten toiveista ja harrastamisen mallin toteutuksesta löytyi aikatauluista; harrastamisen mallin mukaiset harrastukset järjestetään aina koulupäivän päätteeksi, kun taas nuoret itse toivoisivat voivansa harrastaa iltaisin. Tähän ei kuitenkaan PaHaMan puitteissa ole odotettavissa muutosta.
– Harrastuskalenteri suunnitellaan aina lasten ja nuorten toiveiden pohjalta, ja harrastuskalenteria ruvetaan sovittelemaan koulujen kanssa jo keväällä. Iltaharrastuksia ei toiveista huolimatta pystytä tähän malliin järjestämään, Järvinen sanoo.
Noin viidesosa nuorista ei ollut aiemmin kuullut PaHaMasta, ja jopa 80 prosenttia vastaajista ei myöskään ollut kiinnostunut tutustumaan toimintaan.
Lisää tunnettuutta PaHaMalle
Kaikkosen toteuttamasta kyselytutkimuksesta selvisi, että Paimion harrastamisen malli ei ole nuorten keskuudessa kovin tunnettu tai houkutteleva. Noin viidesosa nuorista ei ollut aiemmin kuullut PaHaMasta, ja jopa 80 prosenttia vastaajista ei myöskään ollut kiinnostunut tutustumaan toimintaan.
Järvisen mukaan tätä haastetta pyritään ratkaisemaan tarjoamalla nuorille erilaisia harrastuskokeiluja sekä järjestämällä kouluilla tempauksia, joissa PaHaMan harrastusten ohjaajat esittelevät harrastusten sisältöä. Ensin on kuitenkin ratkaistava markkinoinnin ja tiedonkulun haasteet.
– Jotta yläkouluikäiset voivat harrastaa, heidän tulee tietää, mitä mahdollisuuksia on. Siksi toimintaa ja valikoimaa markkinoidaan jatkossa entistä aktiivisemmin nuorten suosimissa kanavissa, kuten Tiktokissa, Järvinen sanoo.
Tulevana lukuvuonna paimiolaisille koululaisille on tarkoitus tarjota mahdollisuus eri harrastusten kokeilemiseen. Kun nykymallissa PaHaMan harrastukset kestävät koko lukuvuoden, harrastuskokeilussa yhtä harrastusta voisi kokeilla muutamia kertoja. Tämän jälkeen harrastusta voisi jatkaa omatoimisesti tai kokeilla jotain muuta vaihtoehtoa.
– Ne olisivat niin sanottuja lyhytkursseja, jotka eivät vaadi pitkää sitoutumista, mutta joiden puitteissa pääsee jo kärryille toiminnasta. Olemme suunnitelleet esimerkiksi maastopyöräilyä ja kalastusta. Uusia, koko lukuvuoden kestäviä harrastuksia, kuten animaatiota, salibandyä ja kokkauskerhoa, on suunnitelmissa, Järvinen luettelee.
Lounais-Suomen aluehallintovirasto myönsi Paimiolle 80 000 euroa ensi lukuvuoden harrastuksen mallin toteutukseen.