Hyvä vai ei?

0

Toimitukseen tulleessa nimettömässä vinkissä kehotettiin selvittämään onko vanhusten ateriapalvelun kautta toimitettu ateria kunnollinen. Ravitsemuksellisesti hyvä vai ei?

Varhan kotisairaanhoidosta ei ollut mahdollista antaa kenenkään ateriapalvelun asiakkaan yhteystietoa, eikä kommenttia. Aivan muuta kautta sain vinkin, että useita aterioita toimitetaan senioritaloon.

Taustatietojen ja ensitiedon perusteella kritiikille tuntui olevan pohjaa, mutta sitten törmäsin siihen, että tyypillisesti ikääntyneet ovat ehkä kuitenkin heitä, jotka hevin eivät saamiaan palveluja moiti. He myös ymmärtävät nuorempia helpommin, että se mikä maistuu yhdelle ei välttämättä toiselle. Joku sanoisi tähän, että ikääntyneet tyytyvät vähempään.

Varha ostaa ateriapalvelun ISS Palvelut Oy:ltä. Tilaaja tai tuottaja eivät oman kertomansa mukaan ole kriittistä palautetta saaneet. Eivät nimellä tai nimettömästi. Tietenkin se on ymmärrettävää, että kriittistä palautetta voi olla vaikea antaa. Sen puute ei myöskään välttämättä tarkoita, etteikö kritiikissä voi olla perää.

Mitä 11 eurolla kotiin kuljetetulta aterialta sitten voi odottaa?

Pääsin katsomaan kotiin tuodun aterian. Kertanäkemällä siinä toki olisi voinut olla jokin runsaampi salaatti, kurkkuviipalekasa ei vakuuttanut. Mutta perunamuusi ja pinaattiletut olivat lämpimät ja asiakkaan mielestä ihan hyvät. Proteiinin määrä mietitytti. Muusikeko oli tuhti. Se kieltämättä on totta, että melkoinen määrä muovia kuljetusateriasta jäljelle jää, mutta kestoastioiden käyttökään ei lie todellinen vaihtoehto.

Lämpimällä aterialla on suuri merkitys erityisesti ikääntyneille tai lapsille ja nuorille. Ravintoarvojenkin tulee olla kohdallaan. ISS:n parin viikon ruokalista löytyy Varhan sivuilta ja niiden lukeminen antaa kuvan kohtalaisen monipuoliselta listalta. Aivan oma kysymyksensa on se, nautitaanko ateria osin vai kokonaan ja nautitaanko se heti, kun se kotiin tuodaan.

Jos jotain voi päätellä siitä, että niin Varhan kuin ISS:n vastuulliset olivat asiasta keskenäänkin keskustelleet ennenkuin toimittajan kanssa, asian julkisuus voi toimia yhtenä varmistuksena sille, että aterioiden tasoa ja sisältöä seurataan valppaasti.

Makuasioista ei ole helppoa eikä ehkä järkevääkään kiistellä, mutta palvelun on täytettävä sille asetetut tavoitteet. Se on kaikkien eduksi.