”Todella onnistunut tapahtuma” – Paimion muotiviikkoon parantolassa saapui sadoittain ihmisiä ostohousut jalassa

0
- Tarjonnan ja kysynnän välillä on kuilu, ja meidän on se täytettävä, muotisuunnittelija Sarianna Niskala peräänkuulutti pluskokoisesta valikoimasta. Kuva: Eveliina Portnoj

PAIMIO

Paimion muotiviikko kokosi viime viikonloppuna yhteen satoja vastuullisesta muodista kiinnostuneita Paimion parantolaan. Perjantain (26.9.) ammattilaispäivä koostui seminaareista ja lauantai myös myyjäisistä, johon moni kuluttaja oli tapahtumatuottaja Henriikka Konkin mukaan saapunut ostohousut jalassa.

– Ei ihan ylitetty tavoitetta, mutta oli enemmän ihmisiä kuin viime vuonna, yli 400 kävijää. Myyjät kertoivat, että myyntiä oli. Se on tavoitteena, että saadaan mahdollisimman paljon saman katon alle tutustumaan uusiin tuotteisiin.

Osa vieraista saapui tiettyjen myyjien perässä, joilla ei ole kivijalkakauppaa, vaan aktiivinen some-tili. Myyjäiset kiinnostivatkin tänä vuonna jopa aikaisempia vuosia enemmän.

– Tänä vuonna oli myös todella hyvät luennot, Konki kertoo.

 

Muotiviikon kaukaisimpia vieraita oli varmasti Iistä saapunut ”Art by Mummi” (oik.), joka neuloi seminaaria kuunnellessa. Värien maailmaa ammensi professori Riikka Räisänen Helsingin yliopistosta. Kuva: Eveliina Portnoj

 

Kunnallislehti osallistui ammattilaispäivän ensimmäiseen puolikkaaseen, mutta millainen oli kyseinen iltapäivä?

– Kaikki puheenvuorot olivat ajankohtaisia ja kiinnostavia, Tanja Klenberg on puhujakaartin sinne kutsunut.

Vielä illansuussa Paimiossa kohdatut seminaarivieraat ylistivät esimerkiksi Huoltovarmuuskeskuksen Jaakko Pekin luentoa tekstiiliteollisuudesta huoltovarmuuden tukena. Lisäksi iltapäivän osuudessa oli esiintyjiä Partioaitasta ja Finlaysonilta. Paneelikeskustelun aiheeksi nousi ”temutus” ja verkkokaupan villi länsi.

Paimion muotiviikko on ammattilaisten keskuudessa jo laajalti tunnettu halki Suomen. Kaikkiaan muotiviikko on ylistys kestävälle kotimaiselle muodille pikamuotia vastaan. Jatkoa jälleen toivotaan.

– Oli kyllä todella onnistunut tapahtuma kaikin tavoin. Olen innokas ja toiveikas. Saatiin sujuvasti kaikki järjestettyä, vaikka perjantaina oli aikataulumuutoksia ja sairastumisia. Pyritään, että ensi vuonna saisi kehitettyä lauantaipäivään jotain uutta, Konki iloitsee.

 

Ensimmäistä kertaa Paimion muotiviikolla esiintyneen kuopiolaisen Jenni Kemppaisen tilkkukimono on tehty 3D-mallinnuksella kirpputorilta löysdetyistä kankaista. Kuva: Eveliina Portnoj

Pluskokojen kysyntä kasvaa tarjonnan laahatessa perässä – ammattilaispäivässä intoiltiin myös 3D-mallinnuksesta

Usvainen aamu valkeni parrasvaloiksi Paimion parantolassa, kun ammattilaiset saapuivat Paimion muotiviikon perjantain seminaaripäivään. Aamupäivän esityksistä etenkin mallikappaleiden 3D-mallinnus tuntui kiinnostavan yleisöä. Kuopiolaisen Seamy Side Questin yrittäjä Jenni Kemppainen kertoi innovaatiosta upeassa 3D-mallinnetussa tilkkukimonossaan, johon hän on löysi kankaat kirpputorilta. Jokaisesta myytävästä vaatteesta tehdään vähittäiskaupalle aina mallikappaleet, joiden hiilijalanjälkeä voidaan merkittävästi vähentää 3D-mallinnuksella. Kyselytutkimuksen mukaan noin puolet ammattilaisistakaan ei vielä tiedä, mistä asiassa on kysymys. Ohjelmien tuhansien eurojen hinta voi kuitenkin olla hidaste siirtymässä.

 

Muotisuunnittelija Sarianna Niskalla osasi yleisön hauskuuttamisen taidon vakavaan aiheeseen pluskokoisten valikoiman syrjimiseen yhdistettynä. Taustalla juontajat Eija Erlamo ja Joel Törrönen.

Pluskokoisille kukkasohvakuoseja ja ”ei oota”

Toinen selvästi resonoiva show oli muotisuunnittelija Sarianna Niskalan esitys pluskokoisten vaatteiden kysynnän ja tarjonnan räikestä epäsuhdasta. Niskala kysyi heti alkuun, moniko yleisöstä on pluskokoinen, jolloin kolmasosa viittasi. Ylen tilastojen edessä koko sali sai huomata, että yli 70 prosenttia naisista on kokoa 40 tai enemmän.

– Kokojen 44-64 kysyntä kasvaa, mutta tuotanto ei vastaa kysyntään. Tuotteen ja asiakaskysynnän välinen kuilu on valtava. Siinä missä muut näkevät ongelman, me näemme bisnesraon, vaikuttavaksi puhujaksi paljastunut Niskala totesi.

 

Muotiviikolla nähtiin mitä upeimpia tyylejä – ja kenkiä. Kuva: Eveliina Portnoj

 

Vastuullisuusvaikuttaja Outi Pyy IVALOlta oli estynyt tulemaan paikalle, mutta Niskala täytti saappaat tyylikkäästi leopardikuvioisilla. Hän naurattikin yleisöä näyttämällä kuvan kukkasohvasta – asiakaspalautteen mukaan moni pluskokoisen vaate näyttää siltä. Kuitenkin suurin osa haluaisi samanlaisia malleja ja kuoseja kuin 36-kokoisille tehdään.

– Data pluskokoisten ympäriltä puuttuu täysin. Meille ei myöskään ole second hand -vaihtoehtoja. Vika on valikoimassa, ei meissä.

Tällä hetkellä pluskoon markkinat kasvavat ”normipuolta” enemmän, johon verkkokaupankin tulisi vastata.

– ”Sinun koossasi löytyy yks huivi”, Niskala nauroi yleisintä tarjontaa.

Pluskokoiset asiakkaat ovat myös hyvin lojaaleja ja halukkaita käyttämään rahaa mieluisiin tuotteisiin. Niskala ei niele tuotannon selityksiä esimerkiksi kankaan menekistä, vaan pitää pluskokoisten vaatteiden kehnoa tarjontaa asenneongelmana.

– S-koon muhkeassa hameessa kankaan menekki ei yhtäkkiä olekaan ongelma.

 

Professori Riikka Räisänen kertoi, että biovärit ovat yhä suositumpia. Hän valotti myös kiehtovaa värien historiaa. – William Henry Perkin keksi ensimmäisen synteettisen väriaineen ”Mauveinen” vuonna 1865. Kun kuningatar Victoria alkoi käyttää sitä asuissaan, se levisi nopeasti. Kuva: Eveliina Portnoj

 

Perjantain aamupäivässä kuultiin myös Lounais-Suomen Jätehuollon Miira Orasta upcycling-palvelun tiimoilta sekä professori Riikka Räisästä , joka kertoi väreistä ja väriaineista. Myös parantolan keltainen ja sininen mainittiin, jotka ovat maailmalla tunnetut.

Muotisuunnittelija Rolf Ekroth oli estynyt osallistumaan seminaariin, mutta hänen suunnittelemansa asu löytyi näyttelystä. Päivä huipentui iltapäivän esitysten jälkeen Muotifoorumi-verkostoitumistilaisuudessa.

 

Myyntipäällikkö Miira Oranen Lounais-Suomen Jätehuollosta kertoi myös, kuinka Paimion pilottilaitoksella on kehitetty uusia tuotteita ja prosesseja. Upcycling-palvelu ja Ohituskaista uudelleenkäyttöön ovat jo laajan yleisön tietoisuudessa olevia kiertotalouden innovaatioita. Kuva: Eveliina Portnoj

 

Yhteisökoordinaattori Tanja Klenberg kertoo, että muotiviikon perjantain seminaari on ollut varsin suosittu joka vuosi.

– Tulijoita riitti tänäkin vuonna aina ”jonoksi asti”, sillä paikat varattiin loppuun jo kuukautta ennen. Tapahtumaa kehitetään joka vuosi palautteiden perusteella ja tänä vuonna muotifoorumi sai lämpimän vastaanoton. Ensi vuonna haluamme kehittää kuluttajapäivää vielä eteenpäin, jotta se palvelee ihmisiä mahdollisimman laajasti.

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän