Maurizintiellä porhalletaan reilusti yli rajoitusten – nopeusnäyttötaulut tallentavat dataa kaupunkilaisten ajotottumuksista

0
Vistantien pitkällä suoralla ajellaan välillä reippaasti. Yli puolet kuljettajista ajaa nopeusnäyttötaulun kohdalla ylinopeutta. Nopeusrajoitus on 30 km/h. Kuva: Suvi Pulliainen.

PAIMIO

Paimion Kriivarin koulun edustalla monen autoilijan kaasujalka on liian raskas. Tämä selviää Paimion kaupungin nopeusnäyttötaulujen mittauksista elokuun lopulla. Reilun viikon aikana mitattujen nopeuksien perustella lähes kolme neljäsosaa kuljettajista kiihdytteli Maurizintiellä yli sallitun 30 kilometrin tuntinopeuden. Autoilijoiden keskinopeus nousi 37 km/h ja 15 prosenttia kuljettajista ajoi yli 48 km/h.

Huomattavasti maltillisemmin paimiolaiset ajavat Vistantiellä ja Naskarlantiellä, joissa ajonopeuksia mitataan niin ikään nopeusnäyttötaulujen avulla. Vistantiellä, jossa nopeusrajoitus on 30 km/h, ajeltiin elo–syyskuussa keskinopeudella 31 kilometriä tunnissa. Yli puolet kuljettajista kuitenkin ylitti nopeusrajoituksen ja 15 prosenttia kuljettajista kiihdytti autonsa yli 37 kilometrin tuntinopeuteen.

Naskarlantiellä nopeusnäyttötaulu taltioi kesä–syyskuussa keskinopeudeksi 41 km/h, joka on hyvin lähellä alueen neljänkympin rajoitusta. Ylinopeutta taulun kohdalla porhalsi hieman alle puolet kuljettajista ja 15 prosenttia kaikista kuljettajista kaasutti yli 49 kilometriä tunnissa. Mittausten suurin ylinopeus mitattiin Naskarlantiellä, jossa mittausajankohdan maksimilukema asettui 136 kilometriin tunnissa.

Kriivarin koulun edustalla sijainnut nopeusnäyttötaulu taltioi elokuussa paimiolaisten raskaan kaasujalan. Kolmenkympin rajoitus oli hallussa vain alle neljäsosalla kuljettajista. Kuva: Suvi Pulliainen.

Parannuksia luvassa

Paimion kaupungin tekninen johtaja Juha Saarinen kertoo, että Paimiossa mitataan autoilijoiden ajonopeuksia kahdella kiinteällä sekä yhdellä siirrettävällä nopeusnäyttötaululla. Kiinteät taulut on sijoitettu koulun tai päiväkodin läheisyyteen tai sellaiselle kadulle, joka toimii koululaisten pääreittinä asuinalueelta kouluun. Siirrettävää taulua taas sijoitetaan alueille, joiden liikenneturvallisuutta tarkastellaan. Taulun tallentamia tuloksia käytetään apuna, kun teiden turvallisuusasioita pohditaan.

Liikenteen nopeuksia hidastetaan erilaisin korotuksin, kavennuksin ja saarekkein. Paimiossa parannuksia liikenneturvallisuuteen on tekeillä muutamassa paikassa: Mustankorventielle on suunnitteilla suojateitä ja Valkojantielle on tarkoitus rakentaa saareke Timperintien risteykseen.

– Lisäksi Paimion liikenneturvallisuussuunnitelman pohjalta suunnittelussa on Valkojantien, Alvar Aallon tien ja Vistantien liittymän parantaminen, Saarinen sanoo.

Liikenteen rauhoittamisen kohteita käsitellään kaupungin liikenneturvallisuusryhmässä vuosittain, jonne ne päätyvät usein kuntalaisilta tai päättäjiltä tulleiden aloitteiden kautta.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän