Sellainen kone, joka kysyisi päättäjiltä, että ”ovatko sinun ja puolueesi vaalilupaukset toteutuneet hyvin?” Vastaamalla päättäjä saisi normaalit vuotuiset palkankorotukset ja bonukset, vaikka ei läpäisisikään valheenpaljastuskoetta.
Mutta korotuksia ei tulisi, jos jättäisi kokeen väliin.
Tankkasin autoni eilen työpäivän jälkeen. Litrahinta oli pitkästi yli kahden euron – miltei kalleimmillaan kautta aikojen. Siitä huolimatta, että moni eduskuntavaaliehdokas antoi ennen vaaleja ymmärtää, että liikennepolttoaineiden jakeluhinnat laskevat roimasti tuota pikaa, kunhan vain äänestää hänen puoluettaan.
Tämänpäiväinen Kunnallislehden numero on autoilun ja liikenteen teemalehti. Tarkoituksena ei ole julistaa negatiivista sanomaa – eikä myöskään jaella risuja – mutta liikenteeseen ja autoiluun kohdistuvia isoja murrostekijöitä, kustannuksia ja verorasituksia on vaikeaa olla sivuamatta tällaisessa yhteydessä.
Arvonlisäverotulot mukaan lukien tieliikenteen verokertymä on luokkaa 8,2 miljardia euroa. Kenties enemmänkin. Henkilöautoa esimerkiksi työnteon, puuttuvien joukkoliikenneyhteyksien tai jälkikasvun harrastusten vuoksi tarvitsevat kotitaloudet maksavat tästä ”luksuksesta” vuosittain tuhansia ja jälleen tuhansia euroja.
Usein muun toimeentulon kustannuksella.
Tällaisestä asiakokonaisuudesta ei pitäisi lämpimikseen antaa vaalilupauksia. Mutta toki vaalikausi on vasta alussa.
Kuka tietää, vaikka näkisimme suuren polttoaine-alennusmyynnin jo ensi viikolla. Tai ensi vuonna. Ehkäpä ensi vaalikaudella?
Valonian Ekovinkki kehottaa käyttämään liikenteessä myös lihasvoimaa. Hyvä neuvo, mutta maaseudulla etäisyydet ovat monesti siihen aivan liian pitkiä.
Turussa liikennekäyttäytyminen vilkkaimmilla kevytväylillä on parissa vuodessa romahtanut iltaisin ja viikonloppuisin niin heikoksi, ettei siihen ”skuutti”-vilinään huvita lähteä minkäänlaisella kaksipyöräisellä. Hyvä jos edes kävellen.
Sähköjunamatkailu on henkilöautoilua ekologisempaa. Vuosi vuoden jälkeen joutuu kuitenkin ihmettelemään, että miksi junalippujen hinnat pysyvät yhä pilvissä. Reilun kolmen tunnin junamatka normaalihinnoin maksaa viitisenkymppiä per suunta.
Lippujen tulisi olla huomattavasti edullisempia, jos pitkän matkan yksityisautoilua halutaan tosissaan suitsia. Mutta kun on se raidemonopoli…