Ajavatko kaikki nykyään sähköautolla? Siltä alkoi tänään tuntua, kun silmäilin henkilöautorivistöjä ja parkkiruuduissa olevia vihreitä latausbokseja kerrostaloasuntoni autohallissa. Perinteistä harmaata – ja kieltämättä hieman säälittävän näköistä – vanhanajan lohkolämmitin-laatikkoa ei näyttänyt olevan muilla kuin minulla.
Johtopäätösten aika? Pitäisikö vaihtaa täyssähköautoon? Mutta kuka osaisi kertoa, kannattaako se? Tuttavapiirissäni on ajokortti vain noin joka kolmannella ja auto ehkä joka kahdeksannella. Lieneekö kenelläkään heistä täyssähköautoa?
Mutta hetkinen, Samillahan on.
”Säästöä on kertynyt”
– Meillä on ollut sähköauto aika tarkkaan puolitoista vuotta, eli kokemusta on kaikilta vuodenajoilta. Pikku hiljaa olla jo aika selkeä käsitys siitä, miten sähköauton kanssa pärjää, Sami Lindström sanoo.
– Silloisten työjärjestelyjeni takia päätimme luopua kahdesta autosta ja pyrkiä pärjäämään vain yhdellä. Tarkoituksena oli saada säästöä perheen pyörittämiseen, ja kyllä siinä onnistuttiinkin. Energiankulutukseen, huoltoihin ja vakuutusmaksuihin liittyvien kulujen kokonaissumma on laskujen mukaan alittunut noin 10 000 eurolla aikaisempaan nähden.
– Olen ollut tyytyväinen myös ajomukavuuteen ja luotettavuuteen. Uskon, että turvallisuuskin on hyvällä tasolla. Lisäksi sähkömoottorilla ja akulla on kummallakin 8 vuoden takuu.
Hinausta ei ole tarvittu
Entä oletko tyytyväinen niin sanottuun rangeen eli siihen, kuinka monta kilometriä autolla voi ajaa yhdellä latauksella.
– Ei senkään suhteen ole valittamista. Kesällä, ihanneolosuhteissa range on maksimissaan 410-430 kilometriä. Mutta sää vaikuttaa paljon. Kesälläkin, jos on selkeästi sadepäivä, saattaa range alentua jopa 20 prosenttia.
– Myös nopeus kasvattaa virrankulutusta. Ja pakkanen tietysti kaikkein eniten. Talvella range voi olla vain noin 300 kilometriä.
Tien päälle et ole kuitenkaan tainnut jäädä?
– En ole. Tien päälle jääminen ei ole koskaan edes pelottanut, vaikka olemme ajelleet muun muassa Kuopion Tahkolle ja Lappiin saakka.
Vaihtelevia käytäntöjä liikaa
Mersun EQC-täyssähköautolla liikkuvan Samin mukaan uusia ”latureita” tulee nykyisin kuin sieniä sateella.
– Niitä alkaa olla parhaimmillaan jopa kymmenen kilometrein välein. Tyhjenemässä oleva akku ottaa 60 prosenttiin saakka latausta vastaan tosi nopeasti ja edullisesti. Lyhyimmillään lataustauko on vain parikymmentä minuuttia.
Yleensä pysähdymme parinsadan kilometrin välein lataamaan ja pitämään samalla pienen tauon.
Kuulostaa järkevältä. Onko mitään, mikä häiritsee?
– Alalla on niin monta toimijaa, että erilaisia käytäntöjä ja maksutapoja alkaa olla jo liikaa. On lukemattomien appien lataamisia, rekisteröitymisiä ja monenlaista pankkikortti-touhua. Ja aina ei saa hommaa toimimaan lainkaan. Useimmiten kuitenkin saa, ja aika vaivattomastikin.
Ruuhkat latureilla yleisiä
– Jos vielä toisen ikävän puolen mainitsee, niin esimerkiksi isojen huoltamoketjujen latureilla on melkein aina ruuhkaa. Ja jos saman laturin kaikki neljä autopaikkaa ovat käytössä, niin latautuminen on neljä kertaa hitaampaa kuin jos autoja olisi vain yksi.
– Mutta hyvät apit kertovat jo etukäteen, jos on jonoa. Ne kertovat myös, paljonko saa juuri sillä hetkellä tehoa irti.
Kiinnostus sähköautojen hankintaan kasvussa
Autoala keräsi kesällä noin 2 500 kotitaloudelta näkemyksiä autojen käyttövoimista ja liikennepolitiikan suuntaviivoista.
Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan suosituin auto on edelleen bensiini- tai bensiinihybridiauto. Niiden kannalla on noin kolme neljäsosaa vastanneista. Toiseksi suosituin käyttövoima on ladattava hybridi.
Dieseliäkään ei ole hylätty
Myös dieselauto on edelleen suosittu vaihtoehto, sillä lähes kolmannes vastaajista totesi voivansa hankkia seuraavaksi autokseen dieselkäyttöisen henkilöauton.
Jo lähes 40 prosenttia kotitalouksista katsoo voivansa harkita seuraavaksi autokseen täyssähköautoa. Vuoden 2021 tutkimuksessa vastaava osuus oli noin 30 prosenttia, joten sähköautoilusta on tullut viime vuosina yhä arkipäiväisempää.
Sähköautoja pidetään kalliina
Suurin sähköauton hankinnan este on korkea hankintahinta. Lisäksi latausmahdollisuus kotona on edelleen tärkeä reunaehto sähköauton hankinnalle.
Monet autoa hankkivat ovat lisäksi huolissaan sähköautojen talviominaisuuksista ja riittävästä toimintamatkasta
Sähköautojen houkuttelevuutta lisäävät erityisesti edulliset käyttökustannukset ja päästöttömyys.
Polttoaineveron suuruus ärsyttää
Kyselyssä selvitettiin myös kansalaisten näkemyksiä liikenteen hinnoittelusta ja erilaisista autokannan uudistamisen kannustetoimista. Lähes 60 prosenttia vastaajista piti kierrätyspalkkiota ja sähköauton hankintatukea houkuttelevina kannusteina.
Kierrätyspalkkio kiinnosti eniten alle 45-vuotiaita, joista noin 70 prosenttia arvioi sen hyväksi kannusteeksi.
Liikenteen hinnoittelutoimista kielteisimmin suhtaudutaan polttoaineveron korottamiseen ja myönteisimmin autoveron korvaamiseen ajoneuvoverolla.