Piikkiössä käyttöön uudet kirkkotekstiilit

0
Tekstiilitaiteilija Helena Vaari ja puuseppä Niku Vainio sovittelivat maanantaina Piikkiön kirkossa tekstiilejä paikoilleen.

PIIKKIÖ Piikkiön kirkkoon on tilattu uudet kirkkotekstiilit, neljässä kirkkovuoden värissä. Juuri valmistunut vihreä sarja otetaan käyttöön Maataloustuottajien kirkkopyhässä ylihuomenna sunnuntaina.

Seuraavaksi valmistuvat valkoiset kirkkotekstiilit. Ne otetaan käyttöön 1. adventtina 3.12.2023.

Vihreä, valkoinen, punainen ja violetti . Siinä tekstiilien neljä eri väriä. Tekstiileihin kuuluvat antependium eli alttarivaate, saarnatuolin kirjaliina, lukupulpetin liina, kalkkiliina eli ehtoollismaljan liina, messukasukka ja stola eli papin käyttämä suorakaidehuivi.

Kirkkotekstiilit on suunnitellut ja valmistaa tekstiilitaiteilija, käsityömestari Helena Vaari . Ne valmistuvat väri kerrallaan.

Vaarin käsialaa ovat muun muassa monien piispojen, kuten Turun arkkihiippakunnan piispan Mari Leppäsen , liturgiset vaatteet.

Piikkiön kirkkotekstiilityöryhmä kutsui elokuussa 2021 kolme tekstiilitaiteilijaa portfolio-esittelyyn.

Esitysten pohjalta kirkkotekstiilien tekijäksi valittiin Vaari, jolla on yli 35 vuoden kokemus kirkkotekstiilien valmistamisesta. Erityistä huomiota kiinnitettiin tekstiilien käytettävyyteen ja huollettavuuteen.

Tärkeänä pidettiin myös tekstiilien sopivuutta kirkon ennestään runsaaseen kuvamaailmaan. Lisäksi huomioitiin tiettyjen luonto- ja meriaiheiden merkityksellisyys piikkiöläisille.

Kirkkotekstiilien suunnittelun lähtökohtina Helena Vaarilla on kristillinen sanoma kirkkovuoden pyhien mukaan, värit ja symbolit. Piikkiön kirkon uusissa tekstiileissä toistuvina aiheina ovat siemen ja kolmilehtinen risti.

Uusien kirkkotekstiilien nimi on Uskon siemen . Ajatuksena on, että kirkossa kuultu Sana sisältää uskon siemenen. Piikkiön kirkon päätyyn on muurattu kolmilehtinen risti: Pyhän Kolminaisuuden symboli.

Helena Vaari on taidekirjonut kirkkotekstiilit kankaista ja langoista kerroksellisiksi. Tekstiilien muoto ja rakenne syntyvät ompelulankojen solmujen kietoutuessa toisiinsa vapaalla taidekirjontatekniikalla.

Tekstiilien symbolit Vaari on tehnyt kirjomalla ompelukoneella pitsimäisinä pieninä kappaleina ja ompelemalla ne kokonaisuudeksi tekstiiliin. Taidepitsi syntyy ohuesta langasta vähitellen, lanka langalta. Vaari kutsuu taidekäsityötään ”kolmiulotteiseksi maalaukseksi ompelukoneella”.

Kankaat ovat laadukasta villaa ja kirjontalangat parasta silkkiä, viskoosia ja puuvillaa. Materiaalien kulutuksen- ja valonkesto ovat erinomaisia. Teokset ovat taidekäsityötä, joissa jokainen tikki on erilainen. Helena Vaarille neula on sivellin, ja kankaat sekä langat värejä.

– Tekstiilien kestävyys syntyy ompelutekniikan rakenteesta. Tuhannet solmut rinnakkain, kaikkien kankaiden läpi, tekevät tekstiileistä kestäviä ja pitkäikäisiä, Vaari sanoo.

– Kirkkotekstiilit ovat myös käyttötekstiilejä. Varsinkin papin käyttämät tekstiilit joutuvat koville kirkkovuoden aikana.

Piikkiön kirkossa esiintyvien turkoosin ja sinisen värin innoittamana vihreä liturginen väri on Piikkiössä sinivihreä.

Vihreässä alttarivaatteessa tammen lehdistä ja oksista syntyy pitsimäinen sommittelu. Sen keskellä on kirkon kolmilehtinen risti.

Kuusiston kartanon puutarhan ja pappilan puutarhan vanhakantaiset ja runsaat puut, pensaat ja kasvit ovat olleet symbolien lähteenä.

– Antependiumiin on kirjottu kultarinta, muuttolintu, joka pesii kirkkopihan puissa.

Antependiumin kaareva kirjonta toistaa alttariseinälle maalatun drapeerauksen linjoja ja kokoaa alttaritaulun viimeisen ehtoollisen seurueen yhteen seurakuntalaisten kanssa.

Lukupulpetin liinaan on kirjottu meren aallot ja niihin heijastuva valo.

Saarnatuolin kirjaliinan keskussymboli on pyöreä kranssi pienten silmujen kera.

Messukasukan eteen on kirjottu viisilehtinen taimi, kuin viisi Jeesuksen haavaa ristillä. Kasukan takana on kolmilehtiristi ja oranssia pitsikirjontaa.

Papin stolissa on edessä olkapäillä siemenristit ja takana kolmilehtiristi.

Kalkkiliinassa on siemenristi ja neljä versoa elämän ja kasvun symboleina.