
Joulukuun alussa uutisoitiin laajasti Suomen Lähijunat Oy:n suunnitelmista aloittaa lähijunaliikennöinti muun muassa Salo–Turku-välillä. Asia herätti luonnollisesti kiinnostusta myös radanvarsikunnissa, Kaarinassa ja Paimiossa.
Paimiossa kaupunginjohtaja Jari Jussinmäki piti asiasta teams-palaverin Suomen Lähijunat Oy:n taustahenkilöiden kanssa, ja tuon keskustelun perusteella Paimiossa lähijunan kyytiin hyppäämistä ei kannata odottaa ainakaan vielä vuoden 2025 aikana.
– Käytännössä koko maakunnan yhteinen päätös pitäisi olla tehtynä hyvin pian alkuvuoden 2024 aikana, eikä se näytä kovin todennäköiseltä. Kyllä Turku tarvitaan tähän veturiksi, ja siksi ehkä vuosi 2027 voisi olla aikaisin realistinen aikataulu lähijunaliikenteen aloittamiselle. Kiintoisa hanke joka tapauksessa, jonka hyödyt kannattaa punnita tarkkaan, Jussinmäki tuumii.
Samalla hän muistutti, että kuntien on tällä hetkellä vaikea sitoutua hankkeeseen, jonka tarkat kustannukset eivät ole tiedossa.
– Jos sanotaan, että kyse on muutaman sadan tuhannen euron investoinnista per kunta per vuosi, jättää se vielä aika paljon auki. Ja muutama satatuhatta euroa vuodessa on esimerkiksi Paimion kokoiselle kaupungille aika mittava lisäkustannuserä.
Kaarinassakin seuraillaan
Kaarinassa vastaaviin keskusteluihin lähijunayhtiön kanssa ei ole vielä ainakaan edetty. Kaupunginjohtaja Harri Virran mukaan tilannetta tarkkaillaan.
– Tässä yhteydessä ei ole mielestäni aihetta keskustella aiheesta lisää, koska asiaa on puitu juuri syksyllä Kaarinan kaupunginhallituksessa.
Syksyllä kaupunginhallitus päätti, että Kaarina on alustavasti kiinnostunut lähijunaliikenteen jatkoneuvotteluista ja -selvityksistä.
– Seudullisesti maakuntahallitus ajaa asiaa nyt myös eteenpäin, joten tässä tilanteessa on hyvä seurata tilanteen kehittymistä koko maakunnan tasolla, Virta muotoilee.
Tammikuun aikana lisätietoja?
Sekä lähijunayhtiön edustajien että maakunnan kuntien on tarkoitus istua saman pöydän ääreen vielä tammikuun aikana keskustelemaan tarkemmin siitä, minkä suuruisesta kuntakohtaisesta vuotuisesta kuluerästä puhutaan.
Suomen Lähijunat Oy:n toimitusjohtaja Antero Alku viestitti Salon Seudun Sanomien haastattelussa aiemmin tällä viikolla, että kunnilla on aikaa päättää asiasta ”muutama kuukausi”, ja jos siinä ajassa asia ei saa hyväksyntää, kaatu koko hanke alkutekijöihinsä.
Sellainen olennainen muutos seudulliseen joukkoliikenteeseen vuodenvaihteessa jo tuli, että Paimio liittyi tammikuun ensimmäisenä päivänä virallisesti Turun seudun joukkoliikenne Föliin. Keväällä edessä on muun muassa reitti- ja aikataulusuunnitelmien laatimista ja tulevana kesänä Fölin keltaisten bussien kyytiin pääsee Paimiosta Fölin hinnaston mukaisilla lipuilla.