Elokuva-arvostelu: Ihana, herkkä Myrskyluodon Maija

1
Maijan ensimmäinen talvi luodolla.

Vårdöläisen Anni Blomqvistin Myrskyluoto -romaanisarjalla ja urjalalaisen Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla -romaanitrilogialla on paljon yhtymäkohtia, mutta myös isoja eroavaisuuksia.

Kumpikin teos kertoo vähäväkisestä maalaisyhteisöstä, missä tragedian uhka on alati läsnä, vähintäänkin piilevästi. Blomqvistin teoksissa hukutaan hyisiin vesiin, Linnan teoksissa miekkaan, tarkemmin kiväärinluotiin.

Blomqvistin teossarjan kohtaloista versoo, kuin ihmeen kaupalla, edistys- ja elämänuskoa. Jatkosodan kokeneen Linnan trilogia päättyy apaattiseen resignaatioon, jota säestää autoistumisen ja lähestyvän TV-vallankumouksen pahaenteinen kohina.

Upeita suurtöitä molemmat romaanisarjat. Kansallisia merkkipaaluja.

Tuoreen Myrskyluodon Maija -elokuvan o hjaaja Tiina Lymi on onnistunut siinä, missä näiden teosten kohdalla on aikaisemmin epäonnistuttu.

Lymi ei ole tehnyt romaanien tekstiä koulukirjamaisesti jäljentävää perustarinaa, vaan upean, kansainvälisen tason elokuvan.

Jättimäisen haasteen edessä Lymi taustajoukkueineen on onnistunut taiturimaisen hyvin. Katsoja rakastuu näyttelijöihin ensi minuuteilla. Etenkin Maijaan (Amanda Jansson), jonka potentiaali on elokuvassa lähes maaginen.

Myös atmosfääri ja upea kameratyöskentely kietovat nopeasti pauloihinsa.

Tärkeää on sekin, että elokuvallisen epookin työstämisessä on tehty laadukasta, pikkutarkkaa ja tarinankerrontaa vahvasti tukevaa työtä. Se on vaatinut isoja ponnisteluja.

Kaikkein merkityksellisintä on kuitenkin elokuvan vahva, graniitinluja tunne.

Käsikirjoituksen pääkohdat etukäteen tietäessään tulee jopa pohtineeksi, että haluanko, jaksanko nähdä kaikkea. Varsinkaan näin nopeassa tahdissa.

Vyörytys on välillä miltei ylikuormittavaa.

Mutta kyllä katsoja jaksaa ja kestää. Kestiväthän esi- ja isovanhempammekin. Pitkällä historiajatkumolla miltei kaikilla suomalaisilla perheillä ja suvuilla on taakkanaan raskaat, surujen reunustamat muistot. Päivämäärät löytyvät kirkonkirjoista.

Mutta aurinko nousee joka aamu.

Mitä ihminen perimmältään on. Mihin ihminen kykenee. Mitä tärkeää elämässä on.

Siihen Myrskyluodon Maija -elokuva vastaa tyynesti ja kauniisti.

PERTTU HEMMINKI

1 KOMMENTTI

Kommenttien lisääminen on estetty.