Teiden surkea talvikunto närkästyttää Sauvossa – ”Valvonta puuttuu täysin”

0
Parhaillaan suurimmat sään aiheuttamat haasteet löytyvät teiltä aivan Sauvon koulukeskuksen edustalta. Polanteen aiheuttamat ajourat ovat syvimmillään toistakymmentä senttiä, ja renkaiden sovittaminen uriin ei ole aina isoilla autoilla aivan mutkatonta.

Sauvo

Tammikuun lopun vesisateet ja ajankohtaan nähden leudot päivät aiheuttivat Sauvossa tieliikennekaaoksen, joka on puhuttanut niin kauppojen kassoilla kuin myös sosiaalisessa mediassa siitä lähtien. Vaikka äänenpainot ovat jo parin viikon takaisesta hieman laantuneet, aiheuttivat tammikuun lopun säävaihtelut muun muassa sen, että osa koulukuljetuksista jäi ajamatta useana päivänä.

– Ongelmat alkoivat jo heti marraskuussa ensimmäisen talvimyrskyn jälkeen, mutta kokonaan ajamatta muutamia yksittäisiä koulukuljetusvuoroja Elyn hallinnoimilla tieosuuksilla. Myöhästymisiä on ollut lähes aina sellaisina päivinä, kun sääolot ovat vaihtuneet äkillisesti, sanoo Sauvon kunnan sivistysjohtaja Elli Sainio .

Myöhästelleet tai jopa kokonaan ajamatta jääneet koulukuljetukset ovat aiheuttaneet luonnollisesti lisätyötä niin koulussa kuin hallinnossa.

– Sekä lisätyötä että -kustannuksia, kun lapsia on viety kotiin yksittäisillä takseilla, Sainio tarkentaa.

Hänen mukaansa Sauvon kunta on ollut yhteydessä asiassa niin urakoitsijaan kuin Ely-keskukseen useita kertoja talven aikana.

– Tärkeimpänä viestinä olen vienyt oppilasturvallisuuden vaarantumista, sillä oppilasturvallisuus on meille ehdoton prioriteetti, Sainio muistuttaa.

Valvonta uupuu



Koulukuljetuksia linja-autolla läpi talven ajanut Vesa Jätinvuori sanoo, että paikoitellen tiet ovat olleet yksinkertaisesti surkeassa kunnossa.

– On pitänyt jättää ajamatta, koska kyse on sekä lasten että kuljettajan turvallisuudesta. Jotkin tiet ovat olleet siinä kunnossa, ettei niitä ole yksinkertaisesti voinut ajaa. Mäkiä on ollut hiekoittamatta, ja paikoin vesi on lainehtinut teillä tukkeutuneiden ojien takia, Jätinvuori sanoo.

Erityisesti haasteita on ollut niin Karunantiellä kuin myös Korpelantiellä. Myös Saustilantie on ollut osittain heikossa kunnossa.

– Samalla lenkillä on neljä eri urakoitsijaa, ja vaihtelut tien kunnossa voivat olla todella isoja eri osuuksien välillä. Pääsääntöisesti voi sanoa, että yksityistiet ovat olleet hyvässä kunnossa, mutta Elyn teistä ei voi sanoa samaa. Eikä se asia korjaannu, jos urakoitsijan traktori vaihdetaan toiseen samanlaiseen, harmittelee myöskin koulukuljetuksia ajava Mika Alitalo .

Hänen mukaansa vika ei ole urakoitsijan, vaan työn tilaajan.

– Valvonta puuttuu täysin. En voi mitenkään uskoa, että Ely on tilannut tällaista työnjälkeä kun urakkasopimusta on tehty.

Hän nostaa esiin myös huolen ihmisten turvallisuudesta. Karunantiellä oli tammi–helmikuun taitteessa mutka, jossa vesi makasi tiellä pitkään peittäen toisen ajokaistan kokonaan.

– Eihän sinne laitettu edes minkäänlaista varoittavaa liikennemerkkiä. Tuntuu käsittämättömältä, että ihmisten turvallisuuden kanssa leikitellään tällä tavoin, Alitalo harmittelee.

”Ei siinä paljoa tapahdu”



Pitkään koulukuljetuksiakin ajaneen Grandellin Liikenteen Jarkko Grandell huomauttaa, ettei teiden talvikunnossapito ole ollut näin heikolla tolalla pitkään aikaan.

– On varmasti huonoimpia talvia, mitä itse ainakaan muistaa. Eli kaikkiaan noin 45 vuoden ajalta, Grandell hymähtää.

Hän ei myöskään aivan purematta niele Ely-keskuksen perustelua siitä, että haasteita on aina uuden urakkasopimuksen alussa.

– En kyllä allekirjoita sitä. Jos miettii vaikka edellistä urakoitsijaa eli Destiaa, joka käytti täällä Sauvon alueella Konetyö Himasta, oli työnjälki aina laadukasta, eikä moitteen sijaa ollut.

Isona ongelmana Sauvossa nähdään se, että urakoitsija saapuu paikalle vasta silloin, kun aamun työmatka- ja koululiikenne on jo ohi.

– Koulukuljetukset lähtevät jo aika pian aamuseitsemän jälkeen, ja tänne urakoitsija saapuu vasta joskus yhdeksän jälkeen aloittamaan töitä yhdellä traktorilla. Ei siinä paljoa tapahdu, Jarkko Grandell puuskahtaa.

Aluevastaava toppuuttelee: ”Tavallisia käynnistysvaikeuksia”



Valtion teiden talvikunnossapidon urakkasopimus uusittiin seudulla viime syksynä, ja sen myötä pääurakoitsija vaihtui Paimion urakan alueella Destiasta YIT:hen. Paimion urakan alueeseen kuuluvat myös Sauvon, Kaarinan ja Paraisten valtion hallinnoimat tieosuudet.

Varsinais-Suomen Ely-keskuksen aluevastaava Markus Salminen kertoo, että yhteydenottoja on talven aikana tullut varsinkin Sauvon suunnalta valtavasti.

– Ei sitä käy kiistäminen, että varsinkin tammikuun lopulla yhteydenottoja tuli sieltä todella paljon. Ja onhan se totta, että suurelta osin ihan aiheesta, Salminen harmittelee.

Hänen mukaansa ongelmat talvikunnossapidossa ovat tavallisia, kun urakkasopimus alkaa ja usein sen myötä myös urakoitsijat seudulla ovat uusia.

– Ainahan siinä on mukana myös sitä, että tekijät saattavat olla uusia ja ensimmäinen talvi menee vielä osin opetellessa. Toki samalla pitää sanoa, että Sauvossa opetteluun on mennyt nyt liian pitkä aika ja ongelmat ovat olleet liiankin suuria.

Korjaustoimenpiteenä Sauvon teillä vaihtui sekä tekijä että myös käytettävissä oleva kalusto helmikuun alussa. Salmisen mukaan sen jälkeen tilanne on ollut jo ainakin Elyn suunnalta tarkasteltuna parempi.

– Ainakaan yhteydenottoja ei ole nyt enää samalla tavalla tullut. Toivotaan, että tilanne olisi nyt paremmin hanskassa lopputalven ja tulevienkin talvien osalta.

Hän oikoo myös sosiaalisessa mediassa ilmoille heitettyjä väitteitä siitä, että Sauvon ongelmissa kyse olisi tienhoidon määrärahojen vähentymisestä.

– Väylävirastolta on aina saatu se raha, minkä kilpailutuksen voittaneen urakoitsijan hinta on ollut. Eikä kilpailutuskriteereissäkään ole ollut mitään merkittäviä muutoksia viimeisimpien urakkasopimusten välillä.