Jättiristeilijän tilaus lihotti hyttitehtaan ja monen muunkin alihankkijan tilauskirjaa

0
Jokainen Icon-luokan risteilijä tuo runsaasti töitä myös alihankkijoille. Kuva Meyer Turku

PIIKKIÖ

Royal Caribbean Cruises tilasi neljännen Icon-luokan risteilijän Turun telakalta elokuun lopulla. Tilauksella on suuri vaikutus myös Meyer Turun tytäryhtiöön Piikkio Worksiin.

– Tilaus toi meille selkänojaa pitkälle tulevaisuuteen. Kieltämättä jo odotimmekin sitä, Piikkio Worksin toimitusjohtaja Ari Kumpulainen sanoo.

Hyttitehtaan tuotannolla on töitä pitkäksi aikaa eteenpäin. Arkistokuva vuodelta 2023.

– Ilman laivatilausta suunnittelutyö olisi käynyt jo aika vähiin. Uuden laivan hytit tuovat aina suunnittelutyötä. Vaikka kyse on saman sarjan laivoista, hytteihin tulee aina jonkin verran muutoksia. Niitä voi tulla myös hyttikategorioihin. Lisäksi tekniikkakin kehittyy jatkuvasti.

Kolmannen aluksen hyttien tuotanto vasta alkamassa

Hyttitehtaan tuotantopuolella ei olisi ollut pulaa työstä ilman laivatilaustakaan. Hyttien valmistusta olisi riittänyt pitkälle ensi vuoden kevääseen.

Näillä hetkillä Icon-sarjan toisen risteilijän hyttien valmistus päättyy Piikkiössä ja kolmannen risteilijän hyttituotanto alkaa. Yhteen Icon-sarjan alukseen menee noin 4 000 hyttiä.

– Uuden laivatilauksen myötä tehtaalla on töitä vuoden 2026 kevääseen. Jos tilauksessa olevat kahden risteilijän optiot toteutuvat, meillä riittää töitä vuoteen 2028 asti, Kumpulainen arvioi.

Myös liikevaihdon kehityksen suhteen Piikkio Worksin näkymät ovat nyt valoisat, kun 150 ihmistä työllistävällä tehtaalla on tasaista työkuormaa pitkäksi aikaa.

Viime vuonna liikevaihto putosi 117 miljoonasta eurosta noin 60 miljoonaan euroon, kun osalle vuotta ei riittänyt töitä. Viime vuoden tulos jäi silti 0,6 miljoonaa euroa positiiviseksi.

Tilausta vauhditti erinomainen vastaanotto

Tällä hetkellä Turun telakka rakentaa Icon-sarjan toista ja kolmatta risteilijää, jotka on määrä luovuttaa tilaajalleen vuosina 2025 ja 2026.

Nyt tilatun neljännen aluksen on määrä valmistua vuonna 2027. Tilaussopimus sisältää myös optiot viidennen ja kuudennen Icon-luokan risteilijän rakentamisesta.

Varustamon mukaan uuden risteilijän tilaamista vauhditti sarjan ensimmäisen aluksen, Icon of the Seasin, saama uskomattoman hyvä vastaanotto. Lisäksi rakenteilla oleva sisaralus Star of the Seas on jo herättänyt vahvaa kysyntää.

Icon on maailman suurin risteilyluokka. Siihen kuuluvat alukset ovat 365 metriä pitkiä ja voivat ottaa noin 5 600 matkustajaa.

Ilouutinen useille alihankkijoille – myös Sauvoon

Metalliasennus Huuhka Oy on yksi telakan paikallinen alihankkija. Toimitusjohtaja Pertti Huuhka sanoo, että Meyer Turun saama neljännen Icon-luokan risteilijän tilaus on merkittävä asia koko Suomelle. Sauvolaisyrityksellekin se saattaa tuoda uusia tilauksia.

– Tämä oli miellyttävä uutinen meidän kannaltamme, mutta myös koko Suomen kannalta, koska toimittajia on ympäri Suomea.

–Toivottavasti selviää vielä tämän vuoden aikana, pääsemmekö mukaan neloslaivan toimituksiin, koska materiaalihankintoja pitäisi päästä tekemään mahdollisimman aikaisin, Huuhka toteaa.

Monipuolisia kokonaistoimituksia

Metalliasennus Huuhka teki ensimmäiseen, jo luovutettuun Icon-luokan risteilijään useita yleisten alueiden toteutuksia. Parhaillaan työt jatkuvat kahdessa rakenteilla olevassa laivassa. Huuhka toimittaa aluksiin baareja, ravintoloita, pesuloita ja hyttialueita sekä toteuttaa laivojen keskellä olevia avonaisia Central Park -alueita.

Huuhkan palkkalistoilla on noin 50 ihmistä, ja sen lisäksi asennusvaiheessa voi olla mukana 100–150 alihankkijan työntekijää. Toimituksiin kuuluvat kalusteet ja muut tuotteet valmistetaan Sauvossa ja asennukset tehdään laivoissa.