Paljon puhutaan digitaalisten palveluiden lisäämisestä. Toiset odottavat niitä innolla, toiset pelkäävät. Kaikki eivät pysty käyttämään digitaalisia palveluita, eivätkä ne sovellu kaikkiin palveluihin. Vähitellen uudet sähköiset palvelut tulevat kuitenkin tutuksi ja niitä aletaan pitää itsestään selvyytenä. Näin on käynyt esimerkiksi sähköiselle reseptille. Myös Omakanta alkaa olla useimmille tuttu.
Kantapalvelut otettiin käyttöön Paimiossa reilu 10 vuotta sitten. Myös sähköinen ajanvaraus tuli laajasti käyttöön viimeistään koronarokotusten myötä. Moni varmaan toivoisi laajempaa ja vuorovaikutteisempaa asiointia, kuin mitä toistaiseksi on ollut mahdollista. Myös toisen henkilön puolesta asiointia kaivataan.
Varha-sovellus on lupaus monipuolisista digitaalisista palveluista. Siinä voi varata aikoja, keskustella chatissä ammattilaisten kanssa, lähettää ja vastaanottaa viestejä, tarkastella omia tietoja ja täyttää erilaisia lomakkeita.
Uusi sovellus otettiin käyttöön pari viikkoa sitten ja sen kautta pääsee asioimaan osassa Varsinais-Suomen hyvinvointialueen palveluita jo digitaalisesti. Aluksi palvelussa on mukana suun terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden chat-palvelut. Ajanvaraukset ovat mahdollisia vasta muutamassa kunnassa. Sovellus laajenee vaiheittain Varhan eri palveluihin vuosien 2024–2026 aikana. Seuraavaksi suunnitelmissa on tuoda sovellukseen mielenterveys- ja päihdepalveluiden, sote-keskusten sekä lasten, nuorten ja perheiden palveluja. Käytön laajeneminen liittynee osittain myös uuden yhteisen potilastietojärjestelmän käyttöönottoaikatauluun. Paimiossa potilastietojärjestelmä vaihtuu maaliskuussa 2025.
Sovelluksen etusivulta pääsee liittymään keskitetysti myös muihin kaikille avoimiin digitaalisiin palveluihin, kuten Omaolo, Omakanta, Itsehoito-ohjeet, laboratorion ajanvaraus, kuntakohtaiset sähköiset asiointipalvelut ja erilaiset lomakkeet.
Varha-sovellus toimii niin älypuhelimella kuin tietokoneellakin. Varha-sovelluksen voi ladata puhelimeen maksutta sovelluskaupasta. Sosiaali- ja terveyspalveluihin kirjaudutaan vahvalla tunnistautumisella, eli pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Myös sormenpäätunnistautuminen on mahdollista. Sovelluksessa on mahdollista asioida myös toisen henkilön puolesta, jos toinen henkilö on antanut asiointivaltuuden Suomi.fi palvelussa tai kirjautuja on alle 12-vuotiaan lapsen huoltaja. Mahdollisuus puolesta asiointiin helpottaa huomattavasti, jos on tarvetta hoitaa terveys- tai sosiaalipalvelujen tietojen katsomista tai asiointia esimerkiksi omaisen puolesta. Valtuutus puolesta asiointiin pyydetään ja annetaan osoitteessa: suomi.fi/valtuudet
Kannattaa tutustua uuteen Varha-sovellukseen osoitteessa digi.varha.fi tai ladata sovellus puhelimeen. Jos omaisesi tai toinen henkilö tarvitsee apua terveys- tai sosiaalipalveluissa asioimiseen, kannattaa pyytää puolesta asiointi valtuus.
Merja Laine
Kirjoittaja on Varsinais-Suomen hyvinvointialueen aluevaltuutettu.