
PAIMIO
Käsityömuseo Miilassa kuuluu innostunutta supinaa ja kynän rapinaa paperilla, sillä Paimion kulttuurituottaja Sanni Tuuppa on juuri kertonut, mistä koruja tehtiin ennen. Vistan koulun neljäsluokkalaiset rastittavat innolla museobingolappuunsa kohdan ”Hiuksista tehtyjä koruja”.
Koululaiset ovat saapuneet museovierailulle osana Paimion perusopetuksen kulttuurikasvatussuunnitelmaa. Keväällä opetussuunnitelman osaksi hyväksytty suunnitelma pyrkii tarjoamaan kaikille oppilaille tasavertaisen mahdollisuuden kokea ja kokeilla eri kulttuurin ja taiteen muotoja.
– On todella tärkeää tehdä kulttuuriperintökasvatusta ja kertoa, mikä meidän alueella on tärkeää. Se tukee paikallista identiteettiä, eli mitä paimiolaisuus on ja mitä oma kulttuuri-identiteetti on, Tuuppa selittää.
Kulttuurikasvatussuunnitelman ohjelma on suunniteltu kullekin ikäryhmälle erikseen.
– Ykkösille esimerkiksi esitellään ensimmäisenä musiikki, jotta harrastuksen voi aloittaa halutessaan jo nuorella iällä. Sähkömuseossa taas vieraillaan viidennellä luokalla, sillä silloin koulussakin käsitellään sähköä, ja seiskaluokkalaisille tarjotaan itseilmaisun keinoja teatterin avulla, sillä se on sitä aikaa, kun lapset ja nuoret alkavat etsiä omaa identiteettiään entistä enemmän, Tuuppa kertoo.

”Tämä on kiva paikka”
Museovierailun aikana koululaiset kuulevat tarinoita käsityökulttuurin historiasta 1900-luvun alusta 70-luvulle asti. Tuuppa osallistaa heitä säännöllisin väliajoin erilaisin kysymyksin, ja lapset pääsevät myös kokeilemaan muutamia museosta löytyviä koneita ja esineitä. Kierroksen lopussa jokaisen bingolappu on täynnä ja mieleen on jäänyt monta uutta asiaa.
Eemil Tupala, Henrik Niinilampi, Peetu Paasivaara, Fanni Lindeqvist, Vanessa Vuorinen ja Jade Järvinen ovat kaikki käyneet aiemmin jossain museossa, mutta kotikaupungin omassa käsityömuseossa vierailu on ensimmäinen laatuaan.
– Tosi mukavaa ja kiinnostavaa oli, tämä on kiva paikka, he kaikki ilmoittavat yhteen ääneen.
Koululaiset kertoivat oppineensa kierroksen aikana paljon historiasta. Eemil Tupalalle parhaiten mieleen jäi poljettava ompelukone ja Jade Järvinen jäi miettimään hautajaisvaatteiden valmistusta.
– Oli kivaa, kun sai testata asioita, Fanni Lindeqvist tiivistää ryhmän tunnelmat.
– Ja lampaan villa haisi ihan lampaan kakalta, poikakolmikko nauraa.

Paimiossa erinomainen kulttuuritarjonta
Tuuppa vetää koululaiskierrokset Miilan lisäksi Paimion Sähkömuseossa ja kotiseutumuseossa. Lisäksi hän organisoi kaikki eri kohteisiin ilmoittautumiset ja järjestää aikataulut sekä kouluille että vierailukohteille sopiviksi.
– Osallistun todennäköisesti jollain tavalla myös taiteilijakummiosuuteen kaupungintalolla. Pive Toivonen on meidän ensimmäinen taiteilijakummimme tammikuun näyttelyssä, hän kertoo.
Tuupan mielestä Paimion kulttuuritarjonta on moneen samankokoiseen kaupunkiin verrattuna erinomainen.
– Meillä on täällä elokuvateatteri, teatteri, neljä museota, valtakunnallisesti merkittävä arkkitehtuurikohde Parantola ja toimiva musiikkiopisto. Täällä on todella hienot mahdollisuudet harrastaa, nähdä ja osallistua erilaisiin kulttuurisisältöihin, hän luettelee.
Nyt käynnissä olevien neljäsluokkalaisten museovierailujen lisäksi tänä syksynä on toteutettu jo ykkösten musiikkiopiston ohjelma sekä kakkosten kotiseutumuseo- ja vitosten sähkömuseovierailu. Loput ohjelmat toteutetaan kevätlukukaudella.
– Tavoite on, ettei ole paimiolaista lasta, joka ei olisi vaikka Parantolassa käynyt, tai ei tietäisi, mikä on käsityömuseo, Tuuppa sanoo.
– Tässäkin ryhmässä oli 18 lasta, joista kukaan ei ollut käynyt täällä aiemmin. Onhan se aika kiva juttu, että pystyy tarjoamaan museovierailun, hän jatkaa hymyillen.

Kulttuurikasvatusta ykkösestä ysiin
Kulttuurikasvatussuunnitelmassa jokaiselle vuosiluokalle on tehty oma toimintaohjelma. Paimion musiikkiopisto järjestää ekaluokkalaisille soitinesittelykonsertin ja oppilaat pääsevät osallistumaan soitintyöpajoihin. Tokaluokkalaiset taas tutustuvat tanssin maailmaan erilaisten työpajojen, vierailujen ja esitysten kautta. He voivat osallistua myös Paimion kotiseutumuseolla järjestettäviin perinneleikkeihin ja tutustua näin elävään kulttuuriperintöön.
Kolmasluokkalaiset keskittyvät läheltä löytyvään kuvataiteeseen taiteilijan itsensä opastamana ja neljäsluokkalaiset vierailevat Käsityömuseo Miilassa opastetulla kierroksella.
Viidennellä luokalla oppilaat pääsevät vierailemaan Paimion Sähkömuseossa ja kuudennella Paimion Parantolassa. Seitsemäsluokkalaisille järjestetään vierailu Paimion teatteriin, jossa heille vedetään itseilmaisuun ohjaavia työpajoja.
Kahdeksasluokkalaiset pääsevät elokuviin ja yhdeksännellä luokalla palataan taas musiikin pariin yhdessä musiikkiopiston kanssa. Heitä myös kannustetaan omatoimiseen kulttuurin kuluttamiseen maksuttomien leffalippujen avulla.
Suunnitelma tarjoaa kouluille myös ohjelmiin liittyviä ennakkotehtäviä ja jatkotyöskentelymahdollisuuksia.
Kulttuurikasvatussuunnitelman lisäksi kouluilla ja kirjastolla on omaa aktiivista yhteistyötä, jota on tehty jo pitkään. Siinä kirjasto muun muassa tutustuttaa koululaisia kirjaston käyttöön sekä lukemiseen erilaisten kirjavinkkausten ja työpajojen kautta.
