Oppiminen on ilo ja oikeus

0

Tällä viikolla vietetään perinteistä Lapsen oikeuksien viikkoa. Lastensuojelun keskusliiton kannanotto tähän viikkoon on, että Oppiminen on ilo ja oikeus. Viestissä alleviivataan sitä, että aikuisilla on velvollisuus huolehtia lasten laadukkaasta koulupolusta ja oppimisen mahdollisuuksista. Tiedämme, että lapsi oppii opettelemalla, harjoittelemalla, kokeilemalla. Oppimista ei tapahdu vain koulussa vaan kaikkialla siellä, missä lapsi liikkuu.

Koululla on velvollisuus kouluttaa, mutta perustaitojen lisäksi koulun tehtävä on opastaa lapsille sitä, että he oppivat arvioimaan ja tutkimaan saamaansa tietoa, ja rohkeasti myös kyseenalaistamaan sitä.

Tämän ajan koululaiset ja nuoret elävät hyvin erilaisessa ympäristössä kuin vaikka vain kymmenen vuotta heitä vanhemmat. Ilmastonmuutoksen seurausten konkretisoituminen on jo täällä. Geopoliittinen tilanne tuo sodan joka päivä silmien eteen. Pandemiavuosista on kulunut vain hetki. Ei ole kumma, että monet lapset ja nuoret ovat hämmentyneitä.

Viime vuosina panokset koulutukseen ovat laskeneet. Oppimistulokset ovat laskussa, levottomuus kouluissa lisääntynyt ja joissakin kunnissa jo noin puolet peruskoululaisista tarvitsee jonkinlaista erityistä tukea koulunkäyntiinsä. Samaan aikaan ennustetaan, että peruskoululaisten määrä maassa vähenee jopa 80 000 oppilaalla seuraavien viiden vuoden kuluessa.

Isoilla muutoksilla on isoja seurauksia, mutta silti viime viikkoina on hälytty lähinnä sitä, että oppilas on ”vahingossa” joutunut kuulemaan uskontoon liittyvää tietoa, vaikka hänen kuului olla elämänkatsomustiedon opetuksessa. Sitten ylivarovaisuuden nimissä peruttiin musiikkitapahtuma, koska se nähtiin uskonnolliseksi. Tällaisten helposti metelöitävien asioiden kupeessa isommat ja ratkaisua kaipaavat ongelmat näyttävät unohtuvan. Näin ei saisi olla.

Koulu tarvitsee tuekseen yhteiskunnan, joka tukee koteja ja vanhemmuutta. Oppiminen sujuu, kun lapsella on turvaa ja tukea. Hän on hyväksytty ja hänellä on tulevaisuus, johon kannattaa panostaa. Ympärillä pitää olla aikuisia, joilla on aikaa ja taito kohdata erilaisia oppijoita ja erilaisia tilanteita. Opetusta häiritsevät asiat pitää poistaa mahdollisimman hyvin, on sitten kyse keskittymistä häiritsevästä älylaitteesta tai siitä, että pienessä tilassa on liian suuri ryhmä.

Tällä viikolla minä kysyisin tulevilta kuntavaaliehdokkailta, miten he aikovat pitää huolta lapsista ja nuorista. Kasvatus ja opetus ovat kuntien yksi merkityksellisin työsarka. Hyvinvoipa ja riittävästi resursoitu peruskoulu on kunnalle myös pito- ja vetovoimaa.