Paimion Kokoomuksessa ei heitetty kirvestä kaivoon: ”Hallitusvastuu näkyi lopputuloksessa”

0
Paimion Kokoomuksen puheenjohtaja Klaus Haanpää (oik.) ei lähtenyt liikaa harmittelemaan puolueensa Paimiossa kokemaa tappiota.

Kokoomuksen 12 vuotta ja kolme valtuustokautta kestänyt ykköspuolueen asema Paimiossa vaihtui hopeasijaan, kun keskusta kiri pitkän tauon jälkeen takaisin ykköspaikalle. Paimion Kokoomuksen puheenjohtaja Klaus Haanpää sanoo pudotuksen olleen odotettu, joskin isohko ero keskustaan tuli puolueelle yllätyksenä.

– Pikkuisen osasimme ennakoida, että valtakunnallinen hallitusvastuu näkyisi jollain tavalla myös kuntatasolla ja Paimiossa, mutta toki silti keskustan iso nousu oli yllätys. Näkisin, että pidimme asemamme tilanteeseen nähden hyvin, mutta keskusta pääsi nousullaan yllättämään. Iso hatunnosto heille kovasta työstä ja hienosta lopputuloksesta, hän sanoi.

Samalla Haanpää korostaa, ettei yhdeksän valtuustopaikkaa ole lainkaan heikko suoritus puolueelle.

– Siinä se on vaihdellut yhdeksän ja kymmenen paikan välillä viime kaudet, joten samaa trendiä jatketaan edelleen. Ei voi olla kovin pettynyt tähän luottamukseen.

Puolue murroksessa

Puolueen sisällä sen sijaan on nähtävissä selkeä vallankumous, sillä näissä vaaleissa nuorten miesehdokkaiden trio Haanpää–Joonas Särvä–Samu Salminen keräsi yhteensä yli 300 äänen potin. Puolueen kokenut kaarti jäi ääniharava Markus Kaarlelaa lukuun ottamatta vähemmälle.

– On tässä selkeästi murrosta tapahtumassa myös puolueen sisällä. Me nuoret miehet saimme hienon yhteisäänisaaliin ja siten myös vahvan mandaatin äänestäjiltä.

Helmikuussa kokoomuksen vaalikampanjointi otti heti isoja kierroksia, kun puolue tempaisi Paimiontien varteen ladonseinään huomattavan kokoisen tervetuloa-kyltin saatesanoin tervetuloa kokoomuslaiseen kaupunkiin. Kyltti herätti voimakkaita tunteita, mutta Haanpää ei usko sillä olleen vaikutusta ykköspaikan menettämiseen.

– Mainos oli mielestäni itsessään hyvä, se herätti tunteita ja niinhän hyvän mainoksen pitääkin. En usko, että humoristisella otteella tehty mainos vaikutti lopputulokseen.