
PAIMIO
Paimio päättää ISS Palvelut Oy:n kanssa tehdyn sopimuksen kaupungin ruoka- ja siivouspalveluiden tuottamisesta. Nykyinen sopimus on voimassa vielä 30.6.2026 saakka. Sopimusta olisi ollut mahdollista jatkaa ns. optiovuodella kaksitoista kuukautta ennen optiokauden alkamista.
– Tämä oli käytännössä selvää jo etukäteen, että näin päätetään. Edellytyksiä sopimuksen jatkamiseen ei ollut. Option käyttö olisi edellyttänyt, että käytännössä kaikkeen olisi oltu tyytyväisiä, toteaa tekninen johtaja Juha Saarinen.
Sopimus päättyy siis vuoden päästä kesällä. Uuden palvelutuottajan kilpailuttaminen käynnistyy hyvissä ajoin, todennäköisesti valmistelu lähtee liikkeelle heti lomakauden jälkeen. Työ on iso ja vaatii tarkkaa valmistelua
Työhön tarttunee heti tuoreeltaan uusi palvelupäällikkö. Tehtävän hakuaika päättyy pian ja tekninen lautakunta pyrkii tekemään valinnan jo kesäkuussa.
– Hakuilmoituksessakin on korostettu julkisten hankintojen hankintaosaamista ja sopimusteknistä kokemusta.
Mitä tapahtuu laadulle?
ISS Palvelut Oy:n ruoka- ja siivouspalvelujen tason vaihtelu ja työn jälki on puhuttanut Paimiossa käytännössä enemmän ja vähemmän koko sen ajan, kun yritys on palvelut kaupungille tuottanut eli syksystä 2021 lähtien.

Kilpailutuksella hankittu palvelu on kuitenkin tuottanut tarjousvaiheen lähtökohtiin verraten noin 160 000 euron vuotuiset säästöt. Aiempaan palvelutuottajaan, eli Arkeaan verrattuna ISS on pystynyt tuottamaan ruokapalvelut hinta/laatu-suhteeltaan kustannustehokkaammin, mutta siivouspalveluissa tilanne on päinvastainen.
Yhteenvetona on todettu, että ruokapalveluiden asiakastyytyväisyys on tähänastisella sopimuskaudella ollut tyydyttävää tasoa ja siivouksessa hiukan heikompaa. Palvelupoikkeamia on ollut suhteellisen paljon ja sankioitakin on käytetty. Laatukierrosten tulokset eivät ole olleet moitteettomia.
Sopimuksen jatkon kannalta nimenomaan kaikki nämä yhdessä olivat ratkaisevaa, sillä palvelusopimuksen kirjausten perusteella tilaajan olisi varsin yksiselitteisesti pitänyt olla tyytyväinen saamaansa palveluun, palvelupoikkeamia olisi ollut erittäin harvoin ja tilaajan teettämien laatutarkastusten tulos olisi pitänyt olla moitteeton.