
PAIMIO
MOOTTORIURHEILU Paimion karting-radalla, virallisemmin Kuismanen Circuitilla, nähdään elokuussa kilvanajoa, jollaista entisellä motellinmäellä ei ole nähty kenties ikinä – tai ainakaan hyvin pitkään aikaan. Tuolloin runsaan kilometrin mittaisella asvalttibaanalla kilpaillaan kartingin SM-sarjan tärkeistä pisteistä, ja lähtöviivalla on viikonlopun aikana kaikkiaan noin 60 autoa ja kuljettajaa.
Tällä tiedolla mukaan on ilmoittautumassa kotimaan juniorikuljettajien terävimmän kärjen lisäksi myös useampi kokeneempi huippukuljettaja, joista yksi on Euroopan huippusarjoja jo 20 vuotta kiertänyt ja Viaplayn F1-kisakommentaattorina suurelle yleisölle tutuksi tullut Toni Vilander.
– Sehän on hieno mahdollisuus päästä näyttämään omaa vauhtiamme. Siitä lähdetään, että Paimion kisassakin ajetaan vain voitosta, tuumii noustelainen 15-vuotias karting-lahjakkuus Santeri Laitonen, joka on yksi Paimiossa ajettavan S125-luokan voittajasuosikeista.

Kyseisen luokan avausosakilpailun parhaat pisteet kuittasi nimenomaan Vilander.
Paimion kisa on näillä näkymin myös ainoa SM-sarjan osakilpailu, jonka Laitonen kilpailee tulevan kesän aikana Suomessa. Kotimaassa hänen katseensa on Rotax Max Finlandissa, jonka osakilpailuissa on SM-sarjaa enemmän osallistujia. Ja sitä kautta tie voi aueta myös ulkomaille kauden marras–joulukuun taitteessa päättävään Bahrainin kansainväliseen osakilpailuun, jonne kutsutaan sarjavoittajat jokaisesta lajin kattojärjestön jäsenmaasta.
– Olimme siellä pienemmän luokan luokkavoittajina kaksi vuotta sitten, ja kisat Bahrainissa sujuivat hyvin. Totta kai tavoitteena on jälleen tänä vuonna yltää Bahrainiin asti, se olisi samalla hieno näytönpaikka kansainvälisiä kisoja ja sarjoja ajatellen, Paimiossa kotiaan pitävää South West Kartingia (SWK) edustava 15-vuotias Laitonen tuumii.
Pito Paimion herkkua
Toinen SWK:ta edustava lähialueen karting-lupaus on vasta 12-vuotias Janette Saloranta. Hänen pääasiallinen kilpaluokkansa on SM-kisoja silmällä pitäen OKJ, mutta Saloranta ajaa sen ohella myös Rotax-Junior-luokkaa.
Kyse on sekä Laitosen että Salorannan tapauksessa 125-kuutioisista 2-tahtiautoista.
– Huippunopeudet nousevat Paimion radalla sinne noin 110–115 km/h:n välimaastoon, mutta se ei ole varsinainen juttu täällä. Rata on pidoltaan todella hyvä, joten mutkanopeudet tekevät tästä hienon radan ajaa, Saloranta tuumii vetäessään ajohaalaria ylleen radan varikkoalueella.


Samoilla linjoilla on myös huomattavasti Salorantaa enemmän kansainvälisiä kisoja kiertänyt ja menestystä Euroopassakin niittänyt Laitonen.
– Paimion rata on Suomen radoista lähimpänä niitä baanoja, joilla ajetaan kisaa Euroopassa. Asvaltti on todella hyvä, ja pito on melko lähellä Euroopan ratojen luokkaa. Siksi Paimiossa valmistaudutaan ja testataan monen kuskin ja tiimin toimesta ennen lähtöä ulkomaille, Laitonen kehuu.
Osin siitä syystä Paimion kisa on myös näillä näkymin ainoa SM-sarjan osakilpailu, johon Laitonen kuluvan kesän aikana osallistuu. Kyse on tutusta kotiradasta, jonne saapuu todennäköisesti myös paljon tuttuja seuraamaan kisaviikonlopun tapahtumia.
– Katse ja tavoitteet ovat kansainvälisissä kisoissa, ja sinne totta kai pyritään resurssien puitteissa niin paljon kuin mahdollista. Tällä kaudella kisataan Suomen lisäksi ainakin Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Ja aiemmin kevään ja talven aikana kisasimme Italiassa. Euroopassa kilpailijoita on enemmän ja taso on todella kova. Pärjätäkseen pitää todellakin kaiken onnistua, Laitonen sanoo
Saloranta isosiskojen jalanjäljissä
12-vuotiaana tyttönä Saloranta on karting-piireissä, jos ei harvinaisuus niin ainakin selvää vähemmistöä. Innostus lajia kohtaan syntyi sekä isosiskojen, mutta myös isä Ville Laakkosen esimerkistä.
– Perhe oli usein radalla ja ihailin jo ihan pienenä sitä vauhtia. Kun olin 6-vuotias, kysyin isältä, että milloin pääsen ajamaan. Hän tuumi, että siihen menee vielä vuosia ennen kuin yletyn polkimiin, Saloranta muistelee hymyillen.
Tyttären tivaaminen tuotti kuitenkin pian tulosta, ja hetken päästä isä hankkikin perheen pienimmälle oman auton.
– Siitä se alkoi, ja 8-vuotiaana osallistuin ensimmäisiin kisoihin. Siitä lähtien kehitys on ollut nousujohteista, ja tälläkin kaudella opeteltavaa riittää uusissa isommissa autoissa paljon. Tämän kauden ykköstavoite onkin kehittyä kuljettajana mahdollisimman paljon, Saloranta tuumii.

Talkootyöllä elokuuksi valmista
Isot SM-kisat, jotka houkuttelevat paikan päälle arviolta noin 60 kuljettajaa ja varmasti vähintään pari sataa kuljettajien tiimeihin kuuluvaa jäsentä, mutta myös oletettavasti useita satoja katsojia, vaativat myös Kuismanen Circuitilta mukautumista. Sen takia talkooväki urakoi kesän aikana radalle muutoksia, jotta kisatapahtumat sujuisivat sekä turvallisesti että sujuvasti.
– Varikolle sisääntuloa muutetaan niin, että jatkossa sinne ajetaan omaa tietä viimeisen mutkan ulkokaarteesta lähtien. Nykyisellään varikkosuoralle on kurvattu lähtösuoran alusta paikassa, jossa on paljon vauhtia ja ahdasta. Se ei ole ollut aina kaikkein turvallisin vaihtoehto, ja muutostoive tähän asiaan tuli nimenomaan kuljettajilta itseltään, taustoittaa Kuismanen Circuitilla juoksevista asioista vastaava paimiolainen Jouni Leino , joka on samalla paikallisen seuran, eli Southwest Kartingin puheenjohtaja.
Jos siis pelkästään kisatapahtumiin liittyvää väkeä saapuu radalle ja sen välittömään tuntumaan 200–300 henkilön edestä, oletetaan katsomossa olevan vielä useampi sata ihmistä lisää. Siksi radan pohjoiskulmaan ollaan rakentamassa katsomoaluetta, ja kulkua myös radan eteläpäädyn katsomoharjanteelle on helpotettu.

– Viimeisimmissä isoissa kisoissa oli paikalla arviolta noin 400 katsojaa, ja totta kai toivotaan, että tuo määrä menee elokuussa rikki. Samalla kehitetään myös kioskipalveluja, jotta ihmiset viihtyisivät paikalla läpi kisapäivien, Leino kertoo.
Työt radalla on tehty pitkälti talkoovoimin, ja esimerkiksi maansiirtotöihin tarvittava kaivinkone saadaan rata-alueen maapohjan omistavalta Pertti Huuhkalta lainaan.
– Haluan korostaa sitä, että todella paljon tehdään talkoovoimin. Se on tässä moottoriurheiluporukassa hienoa, että yhteisen hyvän eteen ollaan valmiita tekemään iltaisin ja viikonloppuisin töitä, Leino kiittelee.
Kartingin SM-osakilpailut ajetaan Paimion Kuismanen Circuitilla elokuun toisena viikonloppuna, eli 8.–10. päivinä. Kisat ovat samalla osa Paimio 700 vuotta -juhlavuoden tapahtumia.