
Piikkiöläisvarustamo Langh Shipin kolmen 1200 TEU:n uudissarjan toinen alus on luovutettu Kiinan Zhoushanissa järjestetyn nimeämisseremonian yhteydessä. Alus sai nimekseen Lene, Langh Shipin toimitusjohtaja Laura Langh-Lagerlöfin kummitytön mukaan.
Yhtiön tiedotteen mukaan aluksessa on laaja valikoima teknologiaa aluksen päästöjen vähentämiseksi ja energiatehokkuuden parantamiseksi. Pakokaasujen käsittelyyn alus käyttää Langh Techin toimittamaa SCR:ää NOx-päästöjen vähentämiseen ja hybridipesuria SOx-päästöjen puhdistamiseen. Lisäksi alukseen voidaan myöhemmin asentaa Langh Techin äskettäin kehitetty hiilidioksidin talteenottojärjestelmä, ja haitallisten vieraslajien leviämisen estämiseksiLangh Techin painolastiveden käsittely.
Nor-Shipping-messuilla Oslossa aiemmin tässä kuussa Langh Tech lanseerasi oman akkujärjestelmänsä. Akut asennetaan kaikkiin kolmen uuden rahtialuksen sarjaan, mikä vähentää alusten päästöt satamassa oleskelun aikana lähes nollaan.
Laivan energiatehokkuutta on parannettu entisestään huolellisella komponenttivalinnalla. Näitä ovat muun muassa MANin biopolttoainevalmiit pää- ja apumoottorit, Desmin pumppuenergian optimointijärjestelmä sekä WE Techin akseligeneraattori ja energianhallintajärjestelmä.
Aluksen on suunnitellut ShanghaiMerchant Ship Design & Research Institute (SDARI). Erityisesti rungon suunnittelulla on merkittävä rooli aluksen energiankulutuksessa. Sarjan ensimmäisen aluksen, Ingridin, kulutusluvut ovat jo osoittaneet energiankulutuksen pienentymisen.
Kaikkia tämän sarjan kolmea sisaralusta käytetään varustamon konttisyöttöliikenteessä Euroopassa, ja ne toimivat ainakin ensimmäisellä kaudella pääasiassa Välimerellä. Joustavat lastitilat, joissa on siirrettävät kennoohjaimet, tekevät näistä aluksista edelläkävijöitä konttisyöttölaitteiden markkinoilla. Langh Ship on jo saanut alustavaa kokemusta ensimmäisen Ingrid-aluksen uuden luukkujen suunnittelusta, ja satamien palauteraporteissa on kehuttu jaettujen luukkujen joustavuutta, joiden ansiosta kuljettajat pääsevät ruumaan ilman, että heidän tarvitsee ensin purkaa kaikkia kannella olevia kontteja.