
Heinäkuussa 2018 voimaan astunut nykyinen ajokorttilaki vähensi merkittävästi pakollisen ajo-opetuksen määrää. Nykyisellään henkilöautokorttia suorittavalle ajo-opetusta pitää antaa oikealla henkilöautolla liikenteessä minimissään kuuden ajotunnin verran ennen ajokokeeseen kurvaamista. Tämän lisäksi loput kahdeksan vaadittavista 14 ajotunnista voi suorittaa simulaattorilla kurvaten.
Aiemmin ajotunteja kuului tutkintoon kaikkiaan parikymmentä, ja niistä jokainen ajettiin henkilöauton ratissa.
Paimiolainen pitkän linjan autokouluopettaja ja ajokouluttaja Kalle Berg on syksystä lähtien tarjonnut henkilöautokortin suorituspaketteja, joissa sisältö poikkeaa ainakin jonkin verran siitä, mikä isoilla autokouluketjuilla on viime vuosina uuden ajokorttilain myötä muodostunut tavalliseksi.
Käytännössä kyse on, jos ei lähes kymmenen vuoden takaiseen malliin palaamisesta, niin ainakin jonkinlaisesta välimallista.
– Se on aika pieni määrä, mitä nykyisellään ajetaan oikealla autolla liikenteessä ennen ajokokeeseen menemistä. Ajokortin suorittaminen on mennyt vähän sellaiseksi, että käydään ajokokeessa kokeilemassa, josko riittäisi. Ennen pyrittiin siihen, että ajaminen on varmasti riittävän varmalla ja hyvällä tasolla jo ennen ajokokeeseen menemistä, Berg miettii.
”Vanhan liiton liikenneäijä”
Bergin vetämässä Ajovalmennus Kooperi Oy:ssä b-ajokortin voi suorittaa karsituimmalla paketilla niin, että 14 ajotunnista ainoastaan pimeänajo suoritetaan simulaattoria apuna käyttäen.
– Ehkä olen siinä asiassa vähän jo niin sanotusti vanhan liiton liikenneäijä, että mielestäni autolla ajamisen ja hallinnan liikenteessä oppii ainoastaan autolla ajamalla liikenteessä ja radalla. Simulaattori on toki hyvä tuki monessa tilanteessa, mutta oikean auton ratin takana ajotuntuma on aidosti realistinen, Berg korostaa.
Ajovalmennus Kooperi Oy toimii Paimion Liikenneturvallisuuskeskuksessa Nesteen moottoritieliittymän kupeessa, jossa Bergillä on sekä toimisto- että tarvittaessa myös opetus- ja simulaattoritilat käytettävissä. Autokouluopettajana hän toimi 15 vuoden ajan vuosituhannen vaihteen molemmin puolin niin Paimiossa kuin myös Turussa, joten näkemystä liikennekulttuurin kehityksestä on aitiopaikalta jo reilusti neljännesvuosisadan ajalta.
Siihen hän ei ota suoranaisesti kantaa, onko ajokorttilakiuudistus tehnyt hallaa nuorten kuljettajien ajotaitoihin liikenteessä, mutta ajokokeeseen ainakin mennään nykyopetusmäärillä keskimäärin heikommin kyvyin kuin vielä kymmenen vuotta sitten.
– Ei voi yleistää, mutta toki esimerkiksi poikkeusluvalla kortin saaneista osasta on huomannut, että ehkä se vuosi lisää ikää tekisi hyvää. Nuoret eivät välttämättä aina ymmärrä sitä, että liikenteessä ollaan ihan oikeasti vaaran kanssa tekemisissä.
Vuokralaisena radalla
Viimeiset runsaat kymmenen vuotta Berg on ollut vuokralaisena Liikenneturvallisuuskeskuksessa, jonka omistaa Paimion kaupunki. Hän on tarjonnut niin ajovalmennusta kuin myös teoriaopetusta esimerkiksi yksittäisille opetusryhmille tai autoilijoille, mutta ajatus paluusta autokouluopettajan työhön kyti viime vuosina yhä vahvemmin takaraivossa.
Viime syksynä hän päätti hankkia opetuskäyttöön soveltuvan Volkswagen Polon, ja sen jälkeen kysyntä henkilöautokortin suorittamista kohtaan on kasvanut kuukausi kuukaudelta.
– Kyllä sitä asiaa tuli pyöriteltyä useampi vuosi, ja kun ajoharjoitteluradankaan tulevaisuudesta ei voi mennä takuuseen, oli nyt ajankohta oikea hankkia opetuskäyttöön soveltuva auto. Kysyntää on ollut ihan mukavasti, ja toivottavasti tällainen paikallinen hieman valtavirrasta poikkeava paketti kiinnostaa jatkossakin.