Irti oravanpyörästä ja kohti elämää – Maijastiina Hannosen koti rakentuu pakettiautoon

0
Maijastiina Hannonen suunnittelee muuttavansa pakettiautoonsa asumaan viimeistään alkuvuodesta. Hän kertoo seuranneensa van life -ryhmiä jo vuosia. "On tavallaan hyvä, että olen tehnyt tätä niin kauan, sillä olen voinut oppia toisten virheistä", Hannonen sanoo. Kuva: Suvi Pulliainen.

PAIMIO

Harvan unelma on jotain näin konkreettista: oikea keittiöhana ja järkeviä säilytysratkaisuja pieneen tilaan pakattuna. 23-vuotiaan Maijastiina Hannosen pitkäaikainen unelma lepää tällä hetkellä paimiolaisessa ulkokatoksessa, sillä hän rakentaa itselleen asuntoa vanhaan pakettiautoon. Unelman taustalla on haave oravanpyörästä irrottautumisesta ja vapaudesta elää omanlaista elämää.

Hannonen aloitti pakuprojektinsa tammikuussa 2021. Ensimmäisen puoli vuotta hän rakensi autoaan todella intensiivisesti, mutta sitten aukesi opiskelupaikka Turusta ja projekti jäi odottamaan.

– Ajattelin, että teen tämän valmiiksi mahdollisimman nopeasti ja muutan tähän. Mutta sitten kouluarki oli niin kiireistä ja kävin samalla töissä koko ajan, että jouduin kuitenkin mukaan oravanpyörään ja muutin Turkuun, Hannonen kertoo naureskellen.

Haave pakuelämästä elää kuitenkin edelleen vahvana ja nyt edessä on uusi deadline. Hannonen valmistuu koulustaan vuodenvaihteessa ja nykyisen asunnon vuokrasopimuksen voi irtisanoa helmikuussa.

– Silloin pitäisi autonkin olla valmis. Kun valmistun, muutan tähän oikeasti, Hannonen sanoo päättäväisesti.

Pakettiauton ulkokuori on vielä käsittelemättä. Maijastiina Hannonen suunnittelee maalaavansa autonsa oranssiksi. Kuva: Suvi Pulliainen.

Ratkaisuja rautakaupasta

Idea vapaasta pakuelämästä alkoi elää Hannosen lukioaikana. Hän kertoo katsoneensa silloin paljon van life -videoita, mutta ajatteli, ettei hänellä olisi niin nuorena ikinä varaa ryhtyä toteuttamaan haavettaan. Sitten innostus tarttui vanhempiin ja ystäväpiiriin.

– Sain ylioppilaslahjaksi yhdeltä ystäväperheeltä autonrungon tätä varten. Siitä ei kuitenkaan saanut tehtyä matkailuautoa, koska se oli liian matala. Iskä löysi lopulta tämän auton, Hannonen kertoo.

Hannonen on aloittanut matkailuauton rakentamisen pelkistä metallikuorista. Kaikki auton sisällä oleva on itse tehtyä. Pakuasumiseen ei aina ole tarjolla valmiita ratkaisuja, vaan ne on löydetty kokeilemalla. Hannonen kertoo, että hänellä on yleensä kyllä visio, miten asioiden pitäisi toimia, mutta käytännön toteutukseen hän on saanut apua varsinkin isältään.

– Hän sanoo aina, että jos on jokin asia, jonka ratkaisua ei tiedä, kannattaa mennä pyörimään rautakauppaan. Siellä on niin paljon kaikkea, jonka olemassaolosta ei edes tiedä, Hannonen hymyilee.

Projektiin käytetyt materiaalit Hannonen on hankkinut pääosin kierrätettyinä. Keittiön lavuaari on kotoisin toisesta pakuprojektista, hana on ostettu käytettynä ja kunnostettuna Turun Manhattanin kirpputorilta ja keittiön tasot hän on sahannut veljensä vanhasta ruokapöydästä. Ainoastaan pintapuumateriaaleja on ostettu uutena.

– Monet tekevät näitä pakuja aika suurpiirteisesti, mutta itsellä on ollut tarve tehdä todella viimeisteltyä jälkeä. Tästä on tullut harmoninen kokonaisuus, vaikka se onkin syntynyt vähän sattumalta, Hannonen pohtii.

Pakettiauto on rakennettu siten, että siinä pystyy asumaan myös talvella. Runko on eristetty paksulla eristevaahdolla, ohjaamoon on rakennettu väliseinä torjumaan lämpöhukkaa ja dieselliesi lämmittää kovimmilla pakkasilla. Kuva: Suvi Pulliainen.

Luovasti pienellä budjetilla

Matkailuauton rakentaminen vaatii perehtymistä aiheeseen. Autossa pitää olla esimerkiksi tietty korkeus ja määrätty pituus avointa käytävää, jos sen haluaa rekisteröidä autoverovapaaksi matkailuautoksi.

– Kaikki kriteerit ja ehdot ovat rajoittaneet ja stressanneet hirveästi. Se on ehkä isoin syy, miksi kolme vuotta sitten tähän tuli totaalistoppi, Hannonen kertoo.

Tänä kesänä työt ovat jälleen edenneet ja isoin harppauksin. Hannonen kertoo tehneensä kesän aikana valmiiksi yläkoteloiden verhoilut, sängynrungon, sohvan, keittiön ja väliseinän. Autoon on myös vedetty jo valmiiksi sähköt, mutta niiden kytkeminen on vielä kesken.

– Jos olisin tehnyt tätä näin intensiivisesti koko ajan, ei tämä olisi kestänyt näin kauaa. Mutta ehkä tämä on vähän sellainen ikuisuusprojekti. Matkalla sitten huomaa, mikä toimii paremmin ja tarpeet muuttuvat, Hannonen pohtii.

Hannonen on rakennellut autoaan tiukalla budjetilla, sillä päätoimisen opiskelijan kukkarossa ei aina ylimääräistä ole. Alussa hän piti todella tarkkaa kirjanpitoa, johon kirjattiin ylös jokainen ostettu ruuvipaketti. Kun rakennusprojekti palasi tauoltaan, on kirjanpitovelvollisuuskin höllentynyt.

– Toisaalta en ole mitään kauheasti enää ostanutkaan, koska kaikki on ollut jo hankittuna. Nyt on vain kasailtu palapeliä kasaan, Hannonen sanoo.

Kallein investointi, jonka Hannonen on autoonsa tehnyt, on dieselliesi. Yksihyttisiin veneisiin tarkoitettu liesi toimii ruuanlaitossa, mutta myös lämmittimenä. Normaalisti matkailuautoissa käytetään kaasukäyttöisiä laitteita, mutta Hannonen ei halunnut sellaisia autoonsa.

– Kaasupullolle olisi pitänyt tehdä kotelo, joka veisi tilaa. Tähän ei tarvita mitään erillistä tankkia, vaan se kytketään suoraan auton polttoainetankkiin kiinni, Hannonen selittää.

Hannosen mukana pakettiautoon muuttaa hänen koiransa Siiri. Ja vaikka hän itse ei autoon suihkua kaipaa, koiran tassut on saatava pestyä. ”Minulla on iso lavuaari. Siiri mahtuu kyllä siihen”, Hannonen sanoo. Kuva: Suvi Pulliainen.

Koti mukavuuksilla

Ilman mukavuuksia ei Hannosen tarvitse pakettiautossaan asua. Jääkaappi on ostoslistalla ja sängynrungon alla olevasta säilytystilasta löytyy pieni siirrettävä wc. Hannonen kertoo harkinneensa erillisen wc-kopin rakentamisesta, mutta luopui ajatuksesta sitä hetken pohdittuaan.

– Ajattelen, että tuskin matkustan näin intiimisti kenenkään kanssa, jonka seurassa minua häiritsisi lorotella menemään. Ja ainahan voi lähettää toisen vaikka ohjaamoon istumaan siksi aikaa, Hannonen nauraa.

Suihkua hän ei sen sijaan ole suunnitellut asentavansa.

– Suomessa on uimahalleja ja luonnonvesiä niin paljon, että en tarvitse suihkua vain varmuuden vuoksi, Hannonen sanoo.

Pakettiautoon on tarkoitus hankkia vielä aurinkopaneeli, joka toimii auton pääasiallisena sähkönlähteenä. Hannonen on myös hankkinut autoonsa erotusreleen, joka asennetaan auton oman akun ja niin sanotun hupiakun väliin. Hupiakulla toimivat kaikki pakettiauton sisällä olevat laitteet. Kun auton akku on täynnä, releen avulla myös hupiakku saadaan ladattua. Sen lisäksi autoon tulee maasähkö, jolloin auton saa kiinni verkkovirtaan esimerkiksi leirintäalueella.

Tarkkoja suunnitelmia siitä, mihin Hannonen aikoo lähteä auton valmistuttua, ei vielä ole. Todennäköisesti hän ensiksi asuu ja kiertelee Suomessa.

– Varmaan sitten, kun saan enemmän tatsia tähän autoon, voisin ajatella lähteväni kauaskin. Alkuperäinen ajatus on ollut Pohjois-Norja. Eniten minua kiehtoo se, että voin elää tosi hetkessä, Hannonen haaveilee.

Myös auton keittiö on itse rakennettu. Hannoselle oli tärkeää saada keittiöön iso allas ja ihan oikea keittiöhana. Kuva: Suvi Pulliainen.