Piikkiöläinen NIT ponkaisi kansainvälistymisellä kasvuun

0
NIT-konsernin palkkalistoilla on jo 140 ihmistä. Kuvassa vasemmalta Sebastian Lagerlöf, Miika Salonen, Juhani Määttänen ja Sara Lahdenperä.

KAARINA

Piikkiöläinen NIT Naval Interior Team täytti tammikuussa 25 vuotta. Yritys on erikoistunut risteilijöiden ja muiden matkustaja-alusten sisustusalueiden kokonaistoimituksiin. Niihin sisältyvät kaikki suunnittelusta asennuksiin avaimet käteen -periaatteella.

Toimitusjohtaja Sebastian Lagerlöf pitää yrityksen tilannetta valoisana. Liikevaihto on voimakkaassa kasvussa ja tilauskantaa on vuoteen 2027 saakka.

– Tällä hetkellä olemme mukana kolmessa Turun telakalla rakennettavassa risteilijässä. Sen lisäksi töitä on kahdella Meyerin Saksan telakalla. Olemme kokonaistoimittajana myös toisessa Raumalla rakennettavassa matkustaja-autolautassa, joka menee Tasmaniaan.

Rakenteilla olevien alusten kokonaistoimituksiin kuuluu yleisiä matkustaja- ja miehistöalueita. Sellainen on esimerkiksi Icon-luokan risteilijän Royal Promenade eli kävelykatu lukuisine ravintoloineen.

NIT rakentaa matkustaja-alusten sisustusalueita kokonaistoimituksina. Kuva Mein Schiff 2 -risteilijästä vuodelta 2018.

Liikevaihto nopeassa kasvussa

NIT Naval Interior Teamilla on useita tytäryhtiötä. Niihin kuuluvat esimerkiksi Leo Steel Oy, joka valmistaa metallikaiteita ja kalusteita sekä Nit Ferries and Special Vessels Oy, jonka pelikenttää ovat muut alukset kuin matkustajalaivat. Saksassa toimiva yhtiö on nimeltään NIT GmbH.

Lagerlöf arvioi, että kuluvalla tilikaudella konsernin liikevaihto voi nousta jopa 72 miljoonaan euroon ja tulos kääntyy positiiviseksi. Viime syyskuussa päättyneellä tilikaudella liikevaihtoa kertyi 52 miljoonaa euroa ja tulos painui noin kaksi miljoonaa euroa pakkaselle.

Suunnittelujohtaja Juhani Määttänen jatkaa, että tappiollinen vuosi oli yrityksen historiassa todella harvinainen. Miinusmerkkisen tuloksen taustalta löytyvät viime vuosien kriisit kuten korona-aika ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan.

– Korona oli jo vaikeaa aikaa, mutta Ukrainan sota vielä nosti raaka-aineiden ja tuotteiden hintoja rajusti. Onneksi hinnat ovat tulleet jo jonkin verran alaspäin.

Mein Schiff 7 -risteilijän aulatila. Kuva vuodelta 2024.

Panostusta ympäristöystävällisyyteen

Runsas vuosi sitten NIT sai Sustainability Award -palkinnon kehittämästään Hiilijalanjälki-laskentapalvelusta. Sen avulla voi vähentää laivojen sisustusrakentamisen hiilijalanjälkeä ja pienentää myös kustannuksia.

– Otimme palvelun omaan käyttöön vuonna 2023. Tulokset ovat olleet lupaavia ja palvelua on myyty jo muillekin yrityksille, Määttänen kertoo.

NIT on koko toimintansa ajan kiinnittänyt huomiota ympäristöystävällisyyteen. Markkinointipäällikkö Sara Lahdenperä kertoo, että uusinta sillä saralla on yrityksen jatkuva vastuullisuusraportointi. Se tarkoittaa läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta sosiaalisiin, taloudellisiin ja ympäristöystävällisyyteen liittyvissä asioissa, mikä on vielä melko harvinaista tällä alalla.

NIT Naval Interior Teamin tulevaisuus näyttää valoisalta. Kuvassa vasemmalta Miika Salonen, Juhani Määttänen, Sara Lahdenperä ja Sebastian Lagerlöf.

Risteilijätilauksen menetys olikin onnenpotku

NIT Naval Interior Team on ollut alusta alkaen piikkiöläinen yritys. Sen perustivat Jari Suominen, Kenneth Luoma ja Arto Naumala vuonna 2000. Siihen aikaan telakat vähensivät omaa väkeään ja ulkoistivat paikallisille yrityksille osan laivojen rakentamisesta.

Yritys teki pienellä porukalla ensimmäisiä urakoitaan Irish Ferry -varustamon Ulysses-autolauttaan Raumalla ja Carnival Cruise -varustamon Spirit- ja Pride-risteilijöihin Helsingissä.

Vuoteen 2010 saakka NIT teki alle 10 miljoonan euron liikevaihtoa. Sen jälkeen tuli käänne, kun STX:n Turun telakka menetti kolmannen Oasis-luokan risteilijätilauksen ranskalaisille vuonna 2013.

– Meidän yrityksellemme ja muillekin alihankkijoille se oli tavallaan onnenpotku, koska oli pakko lähteä ulkomaille ja kansainvälistymään, Määttänen pohtii.

Aikaa myöten kansainvälistyminen toi töitä aina Japanista saakka, kun NIT pääsi osallistumaan kahden AIDA-varustamon risteilijän rakentamiseen Mitsubishin telakalla.

Baaritila Icon of The Seas -risteilijässä. Kuva vuodelta 2023.

Konserni työllistää ison joukon ihmisiä

Vuodesta 2018 lähtien NIT Naval Interior Team Ltd Oy:n omistajina ovat olleet Ilkka Hiekkanen, Sebastian Lagerlöf, Juhani Määttänen ja Jari Suominen.

Konsernin palkkalistoilla on tällä hetkellä 140 ihmistä. Sen lisäksi NIT työllistää projekteista riippuen 500–800 alihankkijoiden työntekijää.

Sebastian Lagerlöfin mukaan työntekijät ovat viihtyneet yrityksessä hyvin. Esimerkiksi suunnittelija Miika Salonen on ollut firmassa jo 20 vuotta, ja yksi alusta lähtien mukana ollut työntekijä pääsi jo eläkkeelle.

Juhani Määttänen lisää, että viihtymisestä huolimatta kasvavaan yritykseen tarvitaan silti jatkuvasti uusia tekijöitä. Töitä olisi tarjolla esimerkiksi työnjohtajille ja projektipäälliköille.